מיקימיקי: כך תצליחו לשתות כמו שצריך בקיץ הזה

שתיית מים

מי שפתר פעם תשבץ יודע שהתשובה ל”נוזל חיוני” (3 אותיות) היא מים. המים הם 60% מגופנו הבוגרים, 75% מגופם של תינוקות, ואין חלק בנו שהוא יבש לחלוטין. כאבי ראש, סחרחורת, חוסר ריכוז, עור יבש ולפעמים הקאות (במקרים קשים) הם תסמינים של התייבשות – שזה אומר שפשוט לא שתינו מספיק. העניין הוא שמרביתנו נמצאים באופן קבוע ברמה כזו או אחרת של התייבשות – מבחירה. אנחנו יושבים לנו במשרד הממוזג ושוכחים לשתות, אין לנו כוח לקום, אנחנו מתבלבלים בין צמא לרעב, המים לא טעימים/ חמים מדי/ קרים מדי או שפשוט לא לקחנו אתנו בקבוק.

ההתייבשות הקבועה הזאת מפריעה לתפקוד מערכות שונות בגוף – העור, המפרקים, ויסות החום, מערכת העיכול, יכולת הריכוז ורמת העייפות. נשים רבות נוטות לדלקות חוזרות ונשנות בשתן בגלל שהן אינן שותות מספיק, לא צריכות להתפנות ובסופו של דבר החיידקים הגורמים לדלקת לא נשטפים החוצה אלא נשארים ומפתחים את הדלקת.

אישה שותה מים למניעת דלקת בשתן

אנחנו בחרנו באורח חיים שבריא לגופנו, והסרנו מהתזונה (ומהיומיום) גורמים למחלות, להפרעות תפקודיות ולהשמנה. לכן עלינו להסיר מעלינו את הרגלי ההתייבשות ולחזק את גופנו. משרד הבריאות ממליץ על 6-8 כוסות מים לילדים (1-1.6 ליטר), ו-10-12 כוסות מים למבוגרים ביום (2-2.5 ליטר). מרביתנו לא מגיעים לכמות הזו.

למזלנו, כחלק מהסרת המזון המעובד והסוכרים מהתפריט הסרנו גם את המשקאות הממותקים. אף על פי שהם נוזליים ומבוססים על מים, הם לא חלק ממאזן המים היומי שיש לצרוך. הצריכה הגבוהה של הסוכר דורשת, בין היתר, להעביר יותר מים למקומות “המתוקים” כדי לא לגרום לחוסר איזון. המשמעות היא שצריכת משקאות ממותקים בעצם מייבשת אותנו בסופו של דבר.

אז חוץ מהיפרדות מהקולה, הנה עוד כמה טיפים כדי לשפר את צריכת המים היומית שלכם.

 

טמפרטורה

אם אתם אוהבים מים קרים מאוד, דאגו שיהיה קרח בהישג ידכם ושתמיד המים בבקבוק יהיו קרים. כשאנו שותים מים בטמפרטורה שאיננו אוהבים, נשתה פחות – או שלא נשתה בכלל. נסו לא להגיע למצב שהמים שלכם חמימים עד כדי שהם מגעילים אתכם. למזלנו במאה הנוכחית כבר יש מקררים, קוביות קרח, מתקנים ייעודיים למים קרים (כמעט בכל מקום יש “תמי בר”) ואפילו מכונות וחנויות שאפשר לקנות בהן מים קרירים וטעימים.

 

טעם

מי שגדל כל חייו על קולה יתקשה לעבור למים בלבד. ההרגל של שתייה מתוקה מפריע ליהנות מהמים “חסרי הטעם” – בלוטות הטעם פשוט מתייחסות אל הנוזל הזה כטפל. אפשר לשלב במים פרוסות לימון, מלפפונים, נענע, חליטות (תה קר), גזים (סודה) או כל דבר מרענן אחר כדי להוסיף להם מעט טעם בשלב הראשון. זכרו שמים רגילים, “טפלים”, הם השתייה המועדפת על בני האדם מזה מיליוני שנים והקולה היא המצאה חדשה וממכרת. אם נתרגל למים בתוספות טעם כל הזמן ברמה העקרונית הפיזיולוגית אין בזה כל רע – אך מה יקרה ביום שלא יהיו לימונים בנמצא? כנראה שעדיין לא נוכל לשתות מים ונביא להתייבשות. התרגלו, בהדרגה, ליהנות מהמשקה הטעים והמיוחד הזה עד שלא תשימו לב שהוא חסר טעם(שזה בכלל לא נכון).

אתם בררנים במים? צריכים אותם מסוננים/ מינרלים/ נטולי אבנית? לבריאות. וודאו שתמיד יש אתכם מים שטעימים לכם, או שיש בהישג יד מים כאלה. רובנו מעדיפים טעמי מים על פי הסביבה שבה גדלנו, ומים שהתרגל למי ברז ירגיש שמים מסוננים הם בעלי טעם מוזר, ומי שגדל על “בריטה” לא יוכל לסבול את הטעם של מי ברז. בכל מקרה, אם אתם מוצאים את עצמכם מיובשים ויש רק מים “לא טעימים” בנמצא – נסו לקרר אותם. למים קרים יש נטייה לאלחש את הטעם.

 

אוכל

המלצות רבות מדברות על שתייה של לא יותר מכוס מים במהלך האוכל, כדי לא לפגוע בעיכול. הארוחה היא לא הזמן להשלים את כל חוסרי המים שלכם – זה הזמן לתת למערכת העיכול את הזמן שלה. כמובן שאם האוכל חם, מלוח, או חריף מאוד אל תשרפו את עצמכם מבפנים וקחו שלוק (ובפעם הבאה תעשו “פו” לפני). שימו לב אבל שמזון מלוח, למשל, מצמיא – אך יש לזכור שמזון מלוח גם מפר את איזון המלחים בגוף וידרוש יותר מים. כלומר, המים ששתיתם עם האוכל נועדו לאזן את המלח שאכלתם – אל תכללו אותם בספירת הכוסות היומית.

ילדים שותים מים

 

 

כוס או בקבוק?

השתמשו בבקבוק. כוסות נגמרות בשלוק אחד או שניים, ובדרך כלל אין לנו כוח או חשק ללכת למלא אותן מחדש. בקבוקים, לעומת זאת, מחזיקים קצת יותר שלוקים. עשו לכם מנהג להסתובב עם בקבוק של לפחות 750 מ”ל, אם לא ליטר-ליטר וחצי, וכך גם לא תצטרכו למלא אותו כל הזמן וגם תדעו כמה שתיתם לאורך היום.

 

פעילות גופנית

מתאמנים? מצוין. שתו הרבה יותר אחרי האימון, אבל נסו לא לשתות 10 ליטר ב-5 דקות. העמסה כמות גדולה של מים בבת אחת תשלח אותנו לשירותים מהר במקום לאזן את רמות המים בדם לאורך הזמן, ואז כל המים ששתינו ימצאו את דרכם החוצה מגופנו. שתו חצי כוס עד כוס כל כמה דקות.

בנוסף, יותר משחשוב לשתות אחרי האימון, חשוב לשתות לפניו. הגעה לפעילות גופנית כשאנו לא מיובשים תשפר את הביצועים ויכולת התפקוד של הגוף – על אחת כמה וכמה כשמדובר בפעילות אירובית. אתם יודעים שמצפה לכם אימון עוד כמה שעות? התחילו “להעמיס נוזלים” בצורה מבוקרת והדרגתית.

שתיית מים לפני ואחרי פעילות גופנית

 

אפליקציות

כן, אנחנו חיים כמו קדמונים אבל בעולם מודרני, ולמה לא לנצל את היתרונות שיש לטכנולוגיה להציע לנו כדי לשמור על מאזן נוזלים טוב? גם ככה הסמארטפון מנהל את מרבית חיינו מהרגע שאנו מתעוררים לצליליו בבוקר ועד שאנו יוצאים מהפייסבוק לפני השינה, אז למה שלא ניעזר בו גם כדי לזכור לשתות?

  • Water Your Body (חינם באנדרואיד, גרסת דמו חינם באייפון, הגרסה המלאה ב-1$)
    אפליקציה חמודה שעוזרת לכם לעקוב אחרי כמות המים ששתיתם לאורך היום. האפליקציה מחשבת כמה מים עליכם לשתות לפי הנתונים הגופניים שאתם מזינים, ומתחילים לעקוב. בכל פעם בוחרים את כלי הקיבול בו שתיתם – בקבוק ספורט, כוס קפה, כוס זכוכית, בקבוק של חצי ליטר וכד’. כל כלי קיבול מצטרף אל המדף היומי שלכם, ובסוף היום תוכלו לדעת אם שתיתם מספיק. 
  • Waterlogged (חינם לאנדרואיד ולאייפון)
    האפליקציה משתמשת בשעון המעורר של הטלפון ומזכירה לכם כל כמה שעות שעליכם לשתות. יש לה כמה כלים סטטיסטיים למי שנהנה מזה: כמה שתיתם היום לעומת ימים אחרים ואיפה שתיתם (בעזרת מפה). 
  • CarboDroid (חינם, לאנדרואיד בלבד)
    בכל פעם שתשתו כוס מים ותזינו אותה באפליקציה, אנדרואיד קטן וחמוד יעודד אתכם ויקפוץ לכם על המסך. האנדרואיד מתחיל את היום מיובש לגמרי, וככל שתשתו יותר האנדרואיד יתמלא במים ויחייך יותר. אם אתם ממש רוצים, אתם יכולים לשתף בטוויטר – גם ככה אף אחד בארץ לא נמצא שם. 
  • Daily Water (חינם לאנדרואיד ולאייפון)
    אפליקציה פשוטה שמתזכרת כל כמה זמן שצריך לשתות בעזרת השעון המעורר בטלפון. גם האפליקציה הזו מציעה גרפים ומעקב על הרגלי השתייה שלכם לאורך היום, השבוע והחודש. 
  • Eight Glasses a Day (לאייפון בלבד, 1$)
    האפליקציה החמודה הזו עוזרת לך להגיע ליעד בספירה לאחור. בתחילת היום מחכות 8 כוסות מלאות מים (אפשר להגדיר עד 12 כוסות שימתינו לכם) ולאורך היום, בכל פעם ששותים, יש ללחוץ על אחת הכוסות ולרוקן אותה. אם הגעתם ליעד היומי שלכם, תזכו לקבל טיפ יומי. 

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על