האמת המעניינת על אוכל קפוא שאף אחד לא סיפר לכם

אוכל קפוא

יש ימים לחוצים, ימים עמוסים או פשוט ימי עצלנות שאין לנו זמן או כוח להתחיל לארגן ארוחה – התכנון, הקניות, ההכנות, הבישול ואז ניקיון הכלים.
יש ימים שכל מה שאנו רוצים הוא לשלוף קופסה מהמקפיא, שתהיה בריאה ומשביעה, לחמם ולאכול.
ימים שאנו לא בבית ורוצים שהילדים לא יחממו צ’יפס ושניצל קפואים בחזרה מהלימודים – אלא יאכלו מנה טובה של אוכל אמיתי.
ימים שמצאנו את עצמנו בלי אף ירק בבית או בסוף החודש כשמחכים למשכורת ואי אפשר באמת לקנות נתח בשר רציני (למרות שיש גם לכך פתרונות).

התשובה לכל אלה היא פשוטה: מקפיא. כן כן, אותו מיכל קריר בו שמרנו עד כה שניצלים מוכנים קפואים, לקט ירקות, בשרים וגלידות. אנו נוטים להמנע מהקפאת מזון וישנם כמה חסמים המונעים מאתנו לעזור לעצמנו:

פחד. אנו מפחדים מאוכל מקולקל, ואם עברו חודשיים מאז הכנו מאכל והוא שכב במקפיא מייד נחשוד בו שהתקלקל. עם זאת, הדבר הראשון שחשוב שנזכור הוא שאוכל קפוא תמיד יהיה בטוח לאכילה. הקור גורם לחיידקים השונים להיכנס לתרדמת ובכך מונע מהאוכל להתקלקל או לפתח עובש למיניו. הדבר היחיד המושפע מהקפאה הוא איכות המזון – המרקם משתנה לעתים – אך פרט לכך אין סכנה באכילת אוכל קפוא.

מקום. המקפיא והמזווה הם המקומות המבולגנים והעמוסים ביותר במטבח. אבל, אם נסדר את המקפיא בשיטות יעילות נפנה לעצמנו הרבה מקום וזמן. ממש לא צריך מקפיא שני במשפחה פליאוליתית.

זמן. בישולים נחשבים לפעולה שלוקחת חלק ניכר מהיום ודורשת הרבה מאמצים. ראשית, אם נפנה יום אחד בחודש בו נתמקד בבישולים בסדר גודל של גדוד – שאר החודש יהיה פנוי (רק כדאי לאכול לפני כדי לא לנשנש את כל האוכל לפני ההקפאה). אפשרות נוספת היא להתרגל לבשל כל מתכון בכפולות (או שלשות), לשמור חלק במקרר וחלק להקפיא. כך, בטווח הארוך יהיו מנות לימים סוערים במיוחד.

שכחה. בימים לחוצים ועמוסים, אם נפתח את המקפיא הדבר האחרון שנזכור יהיה מה שמנו ואיפה לפני חודש וחצי, ונמצא את עצמנו אוכלים את אותו התבשיל בכל פעם שאין לנו זמן. רשימה מסודרת בקרבת המקפיא או במטבח תעזור לזכור את תכולת המקפיא.

אוכל קפוא 

ועדיין, יש כמה דברים שכדאי לדעת:

  • המזון חייב להיות מקורר לגמרי טרם ההקפאה.
  • אריזת המזון במנות קטנות תזרז את ההקפאה, ובכך יישמר יותר מהמרקם ומהטעם. גם ההפשרה תהיה מהירה יותר, וניתן יהיה לסדר בקלות את המקפיא.
  • נסמן על גבי האריזות מה יש בפנים ומתי הוכן, במקום בולט לעין.
  • מרבית האוכל הקפוא שומר על טעמו במשך 3 חודשים מאז ההקפאה.
  • הכי טוב להפשיר מזון במקרר. מזון קפוא שמוכנס ישר לבישול יפשיר בתוך זמן כפול מזמן הבישול שלו, בדרך כלל.
  • שאריות מזון מוכן שהיה במקרר ניתן להקפיא תוך 3-4 ימים.
  • הקפאה מחדש: אין להקפיא בשנית מזון שעמד יותר משעתיים מחוץ למקרר, או יותר משעה בטמפרטורה מעל 32 מעלות.
  • המלצות הבריאות אומרות שכדאי לחמם אוכל קפוא בטמפרטורה של 75 מעלות צלזיוס לפחות בטרם האכילה.
  • במקרה של הפסקת חשמל, מקפיא מלא לגמרי יישמר בממוצע יומיים (בתנאי שהדלת תישאר סגורה). ככל שהמקפיא פחות מלא, כך הוא יחזיק מעמד פחות זמן ומומלץ להצמיד את האוכל הקפוא כדי לשמור את הקור.

 

אז מה בעצם אפשר להקפיא בלי שנקבל אחר כך עיסה?

מרקים, תבשילים, רטבים, אורז (כן כן!), בשר מבושל, דגים ועופות.
באופן מעניין, בשר נא יישמר לפרק זמן ארוך יותר מבשר מבושל.

יין פתוח נשמר היטב בהקפאה – אפשר לשפוך לתבניות קרח ולהשתמש כתיבול במתכונים, והוא נשמר לחצי שנה.

ירקות ופירות לא מסתדרים היטב עם המקפיא, בעיקר אלו עם תכולת המים הגבוהה בהם – הם אינם קופאים כלל. היוצא מהכלל הוא ג’ינג’ר טרי שחוגג בהקפאה.
גם מזון מטוגן מאבד את המרקם הקריספי, אך אם מחממים אותו בתנור המרקם זוכה לעדנה.

ישנם מאכלים המסתדרים באופן בינוני עם המקפיא: עשבי תיבול מאבדים את המרקם אך שומרים על הטעם ועל כן טובים לבישול אך לא לקישוט. ביצים חיות ניתנות להקפאה רק אם מפרידים את החלבון והחלמון, ביצים קשות אינן קופאות טוב – החלבון הופך לצמיגי, וביצים מבושלות, כמו פריטטה, נשמרות היטב.

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על