כלי המטבח לקדמוני המתחיל (והמתקדם)

סירים וירקות

בישול פליאו דורש חומרי גלם איכותיים, והצטיידות בהם היא דבר הכרחי, אך אנו זקוקים גם לציוד המתאים. זהו ציוד שהצטיידות בכולו בבת אחת לא תהיה נעימה בכיס, ולכן אפשר וכדאי לבצעה באופן הדרגתי. חלק מכלי המטבח אפשר לקנות בפחות מעשרה שקלים, ויש כמה שיהיו השקעה לטווח רחוק – כמו הגוף שלנו. החל משושנת אידוי ועד קדרת חרס – אלה כלי המטבח שיהפכו את הבישול הקדמוני ליעיל ומהנה הרבה יותר.

 

סכינים איכותיות ושופין (“שטול”)

עולם הסכינים גדול ובעל היצע רב. בתור התחלה, נבחר בסכין שף באורך 16 ס”מ, עם ידית מחוזקת ולהב חלק (לא משונן). היא שימושית לכל משימה כמעט, וכדאי להתאים אותה בגודל, המשקל והידית לאוחז בה.

בהמשך, מחכים סכינים לכל חג ומועד: לדגים, לקיצוץ עלים, להפרדת בשר מעצם, לחיתוך ירקות, לשבירת עצמות וסכינים מיוחדות לגבינות קשות. אלה יגיעו בשעתם, סכין גדולה ורצינית תעשה את העבודה לחיתוך כל בטטה וכל סטייק.

הדבר החשוב ביותר להקפיד עליו בעת קניית סכין הוא האיכות. סכינים איכותיות יחזיקו מעמד למשך שנים, וניתן יהיה להשחיז אותן בקלות בעזרת שופין טוב ובכך להאריך את משך החיים של הסכין עוד יותר. אין צורך להצטייד במשחיז סכינים מסובך – מוט השחזה בסיסי וזול יהיה יעיל ומהיר ויחזיק למשך זמן ארוך.

סכין מטבח איכותי 

קרש חיתוך גדול ועבה

הקרש הזה ישמש לחיתוך ירקות ופירות, והוא יכול להיות עשוי עץ או פלסטיק – לפי הנוחות. עם זאת, רצוי להצטייד בקרש נפרד לבשרים וגבינות, שכן בחריצי הקרש נותרות שאריות. אם הבחירה היא בקרש מעץ, מומלץ לשמן אותו מדי פעם בפעם (בכל אחד מהשמנים שאנו אוכלים) כיוון שהוא מתייבש מהמים הרבים הנספגים בו.

למרות היתרונות הבריאותי, קרשים מזכוכית עלולים לפגוע בסכין ויאלצו אתכם להשחיז אותה לעתים קרובות. כדי למנוע הצטברות חיידקים על פני קרשים מעץ או פלסטיק כדאי להשרות מדי פעם את הקרש בחומץ רגיל ולאחר מכן לקרצף אותו היטב בחומץ. זהירות, הריח קשוח!

 

על הכיריים

ההוצאה הראשונית גם כן לא פשוטה, אך הסירים והמחבתות יישארו במטבח לשנים רבות – בעיקר אם נבחר בסוגים האיכותיים.

  • סוטאז’ – סיר מצוין לתבשילים ולשקשוקה: נמוך ורחב מאוד. כמובן שלכל סיר יש מכסה, וכדאי שיתאים לו היטב. בחרו בסוטאז’ שאיננו גדול מדי לכיריים שלכם (זה קורה מדי פעם) ושמתאים למספר הנפשות בבית.

  • סיר עם תחתית עבה – מפזר חום באופן שווה. נבחר בסיר בגודל סטנדרטי, כזה שנוכל להכין בו מרק או תבשיל, עדיף ללא ציפוי ועם מכסה איכותי.

  • קדרה – אפשר להצטייד בקדרת ברזל, מהסוג שמכינים בה חמין, או בקדרה מחרס שמוסיפה ארומה מיוחדת למנה ויוצרת גם תחושה רומנטית באופן כללי. יש גם מי שהכינו תבשילי קדירה נהדרים גם בסיר ג’חנון דק וזול.

  • מחבת פסים מברזל יצוק – זהו לא מוצר חובה, אבל הוא מאוד נחמד ונוח. המחבת מתאימה לסטייקים, דגים וקציצות. החום מתפזר באופן שווה והאוכל מקבל פסים נאים ומעוררי תיאבון. יתרון נוסף: מעט ברזל נספג במזון ואנחנו מרוויחים עוד כמה כדוריות דם אדומות.

  • מחבת רחבה מאבן שחורה – דבר לא נדבק אליה, היא עמידה, כבדה ומפזרת חום באופן שווה. מצוינת כמעט לכל בישול שתוכלו לחשוב עליו: החל מחביתה ועד ארוחת ערב שלמה במחבת. באופן כללי האבן השחורה כובשת את המטבח בימים אלה, אבל אם אין באפשרותכם לעמוד כלכלית ברכישת מחבת שכזו אז התחילו במחבת רגילה שתספק בהחלט את צרכי האומלט שלכם.

  • פויקה – אמנם לא על הכיריים, אלא על הגחלים בשדה או בגינה, אבל ערב פויקה תמיד יסתיים בארוחה טעימה, אווירה טובה ושאריות (תמיד יהיו שאריות).

קדירת חרס לבישול ארוך

 

מעבד מזון חזק

כנראה שזו תהיה ההוצאה הכבדה ביותר, אך גם תחזיר את ערכה במהירות. מעבד המזון משמש להכנת חמאת אגוזים למיניה (שקדים, אגוזי לוז, קוקוס), לקיצוץ בשר, לממרחים כמו פסטו או טפנד, לכבד קצוץ ולחיתוך ירקות בכלל. משום כך, חשוב לבחור במעבד מזון חזק, כי אחרת בעת טחינת אגוזים מעבד המזון עלול להישרף ולהשיב את נשמתו לבורא המיקסרים.

מעבד מזון ידני (“מאסטר סלייסר”) יהיה שימושי למי שמרבה בהכנת קציצות, סלט קצוץ דק, קיצוץ ירקות עליים ואפילו לכבד קצוץ. אין לו את העוצמות של המעבד החשמלי, ולכן לא מומלץ להתייחס אליו כאל כזה ולדרוש ממנו הרבה.

לקטגוריה הזו נכנס הכוכב של החורף: “מוט מיקסר”. מלך המרקים שטוחן את המזון ומשיג תוצאה של מרק חורפי חמים, פירה רך, מוס טונה וכל רעיון יצירתי אחר.

 

שושנת אידוי

בכל חנות כלים אפשר למצוא את השושנה הקטנה והשימושית הזו. איך טעם להוציא הרבה כסף – שושנה תעשה את העבודה, סיר קוסקוס ישן יתאים וגם כלי דים-סאם שאף פעם לא ידענו מה לעשות איתו. קצת מים רותחים, כמה דקות המתנה ויש ירקות במרקם וטעם אחר מהמבושל-מטוגן-אפוי שהתרגלנו אליו.

 

שקיות הקפאה

חבילה עולה חמישה שקלים והיא תהפוך את החיים להרבה יותר נוחים ופשוטים. להקפאת האוכל יתרונות רבים (זמן, כסף, הנאה) וכל המרבה להקפיא הרי זה משובח.

אבל מעל הכל – אל תשכחו סכו”ם וכלי הגשה כי בסופו של דבר לא משנה באילו כלים “כבדים” נשתמש, האוכל כנראה ייטרף במהירות וכולם ירצו מנה נוספת. ככה זה בפליאו, הכל טעים!

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על