מאת Kris Gunnars, BSc, תורגם מאתר Authority Nutrition

 

מי שבריאותו חשובה לו כבר יודע ששמן קוקוס הוא אחד מהמזונות החדשים שניתן לכנות אותם "מזון על". השילוב הייחודי של חומצות שומן משפיע לטובה על הבריאות, ובין היתר מסייע להפחתת מסת השומן, מביא לתפקוד מוחי טוב יותר והוא בעל יתרונות מדהימים נוספים. אלה הם עשרת היתרונות של השמן הזה, שכדאי שתתחילו לשלב בתזונה:

1. שמן קוקוס מכיל שילוב ייחודי של חומצות שומן עם יכולות רפואיות עוצמתיות
שמן קוקוס הוכפש בעבר בגלל היותו עשיר בשומן רווי. למעשה, שמן קוקוס הוא המקור העשיר ביותר לשומן רווי, כשכמעט 90% מחומצות השומן בו רוויות. כעת, מחקרים חדשים הוכיחו כי שומן רווי לא פוגע בגוף האדם. אוסף מחקרים שכללו מאות אלפי אנשים הוכיחו כי רעיון "חסימת העורקים" ששומן רווי גורם הוא מיתוס.

בנוסף, שמן קוקוס לא מכיל את השומן הרווי שאנו מכירים מבשר וגבינות, אלא שרשראות טריגליצרידים בינוניות (MCTs) - כלומר חומצות שומן באורך בינוני. מרבית חומצות השומן בתזונה הן ארוכות, אך השרשראות הבינוניות שבשמן הקוקוס מתעכלות באופן שונה: ממערכת העיכול, חומצות השומן עוברות ישר לכבד, שם הן משמשות כמקור אנרגיה או הופכות לגופי קיטון - להם השפעה חיובית על הפרעות מוחיות כמו אלצהיימר ואפילפסיה.

 

2. חברות הצורכות הרבה שמן קוקוס הן האוכלוסיות הבריאות ביותר על כדור הארץ
קוקוס הוא סוג של מזון אקזוטי בעולם המערבי, ונצרך על ידי אנשים הדואגים לבריאותם לרוב. בחלקים מסוימים של העולם הקוקוס הוא מזון בסיס עליו גדלו אוכלוסיות שלמות במשך דורות.

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא בני הטוקלאו החיים בדרום האוקיינוס השקט. יותר מ-60% מהקלוריות שלהן מקורן בקוקוס, והם הצרכנים הגדולים ביותר של שומן רווי בעולם. יש להם בריאות מצוינת, ללא היסטוריה של מחלות לב. דוגמה נוספת לאוכלוסיה הצורכת הרבה קוקוס ושומרת על בריאות טובה היא הקיטאבאנים בפפואה גינאה החדשה.

 

3. שמן קוקוס יכול להגביר את ההוצאה הקלורית ולשרוף יותר שומן
השמנת יתר היא אחת הבעיות הגדולות ביותר בעולם כיום. בעוד ישנם אלו החושבים כי השמנת יתר היא רק עניין של קלוריות, אחרים (כמונו) מאמינים שמקור הקלוריות הוא קריטי. זה ידוע שמזונות שונים הם בעלי השפעה שונה על גופנו ועל ההורמונים, ולכן קלוריה היא לא רק קלוריה.

שרשראות חומצות השומן הבינוניות בשמן קוקוס יכולות להגביר את ההוצאה הקלורית בהשוואה לאותו מספר קלוריות הנצרך משרשראות חומצות שומן ארוכות יותר. מחקר מצא כי 15-30 גרם של שרשראות חומצות שומן בינוניות משפר את ההוצאה הקלורית ביממה ב-5%, כ-120 קלוריות ביום.

 אגוז קוקוס על החוף

 

4. החומצה הלאורית בשמן קוקוס יכולה להרוג בקטריות, וירוסים ופטריות, ועוזרת במניעת זיהומים
כמעט 50% מחומצות השומן בשמן קוקוס הן חומצה לאורית. כאשר שמן הקוקוס עובר תהליך עיכול, מתפרקים גם מונוגליצרידים הנקראים Monolaurin. גם החומצה הלאורית וגם ה-monolaurin יכולים להרוג גורמי מחלה כמו בקטריות, וירוסים ופטריות.

למשל, הוכח כי חומרים אלה יכולים להרוג את הבקטריה סטפילוקוקוס זהוב (בקטריה מסוכנת מאוד) וכן קנדידה.

 

5. שמן קוקוס מפחית את הרעב
מאפיין מעניין של שמן קוקוס הוא היכולת להפחית את הרעב. ייתכן וזה קשור לאופן בו מתורגמות חומצות השומן שבו לגופי קיטון - אשר מפחיתים את התיאבון.

במחקר שנערך, שישה גברים קיבלו חומצות שומן באורכים שונים. הגברים שאכלו את הכמות הגדולה ביותר של חומצות שומן באורך בינוני צרכו 256 פחות קלוריות ביום בממוצע. מחקר אחר שנערך ב-14 גברים בריאים גילה כי אלו שצרכו הכי הרבה חומצות שומן באורך בינוני בארוחת הבוקר, צרכו באופן משמעותי פחות קלוריות בארוחת הצהריים.

מחקרים אלה היו קטנים ונעשו לפרקי זמן קצרים. אם תופעות אלה היו נבדקות לטווח הארוך, ייתכן והייתה לצריכה השפעה משמעותית על משקל הגוף לאורך מספר שנים.

6. חומצות השומן בשמן קוקוס הופכות לגופי קיטון המפחיתים התקפים
תזונה קטוגנית נבחנת בימים אלה לטיפול במחלות והפרעות שונות. ההשפעה המרפאת הידועה ביותר כיום היא טיפול בעמידות לתרופות בקרב ילדים חולי אפליפסיה.

תזונה זו כוללת צריכה מעטה מאוד של פחמימות וכמויות גדולות מאוד של שומן, המובילים לעלייה בריכוז גופי הקיטון בדם. מסיבה שטרם פוענחה, תזונה זו מפחיתה באופן משמעותי התקפים אפילפטיים בילדים, אפילו בקרב מי שלא הגיבו לתרופות. בגלל ההמרה שעובר שמן הקוקוס בכבד לגופי קיטון, משתמשים בו לעתים קרובות בחולי אפליפסיה ומאפשרים בכך לצרוך מעט יותר פחמימות.

קוקוס עם קש 

 

7. שמן קוקוס משפר את הכולסטרול בדם ויכול למנוע מחלות לב
השומן הרווי בשמן הקוקוס מעלה את רמות ה-HDL בדם ("הכולסטרול הטוב") ומשנה את ה-LDL ל-LDL מסוג שפיר. במחקר שנערך על 40 נשים, שמן הקוקוס הפחית את ערך ה-LDL והעלה את ערך ה-HDL בהשוואה לשמן סויה.

ישנם מחקרים שהראו כי שמן קוקוס מפחית את מספר הטריגליצרידים וה-LDL, מעלה את ה-HDL ומשפר את רמת נוגדי החמצון ואת גורמי הקרישה בדם. הדבר מפחית מחלות לב ועורקים בטווח הארוך.

 

8. שמן קוקוס טוב גם לעור, לשיער ולהגנה מפני השמש
לשמן קוקוס ישנם יתרונות הלא קשורים לאכילתו. רבים משתמשים בו לצרכים קוסמטים ולצורך הבראת השיער והעור. מחקרים על משתתפים עם עור יבש הראו כי שמן קוקוס משפר את הלחות והשומניות של העור. פרט לכך, שמן הקוקוס שומר על השיער מנזקים ויכול לשמש כמסנן קרינה - במחקר נראה כי השמן אפקטיבי כמו קרם הגנה, וחוסם כ-20% מקרני השמש.

שימוש נוסף לשמן הקוקוס הוא לשטיפת פה בתהליך הנקרא "שטיפת פה בשמן" (oil pulling), בו נהרגות כמה מהבקטריות בעלות ההשפעות השליליות בפה - דבר המשפר את בריאות השיניים ומפחית ריח פה רע (1).

 

9. חומצות השומן בשמן קוקוס מגבירות את תפקוד המוח בחולי אלצהיימר
מחלת האלצהיימר היא הגורם הנפוץ ביותר לדמנציה ברחבי העולם ומופיעה בעיקר במבוגרים. בחולי אלצהיימר ישנה ירידה ביכולת ניצול הגלוקוז בחלקים מסוימים במוח לשם יצירת אנרגיה עבורו. גופי קיטון יכולים לספק אנרגיה למוח, ובמחקרים שיערו כי גופי הקיטון יכולים להוות תחליף למקור האנרגטי של המוח בתאים הבעייתיים, ובכך להפחית אלצהיימר.

במחקר מ-2006, צריכת חומצות שומן בינוניות הובילה לשיפור מיידי בתפקוד המוח בקרב חולי אלצהיימר במצב קל. מחקרים אחרים תמכו בממצאים הללו וחומצות שומן באורך בינוני נחקרות לעומק בתור תרופה למחלת האלצהיימר.

 

10. שמן קוקוס עוזר בשרפת השומן הבטני

בהתחשב בכך ששמן קוקוס יכול להפחית תיאבון ולהגביר שריפת שומן, הגיוני שהוא עוזר בירידה במשקל בכלל. נראה כי שמן קוקוס אפקטיבי במיוחד בשריפת השומן הבטני, השוכן בחלל הבטני וסביב איברים.

זהו הסוג המסוכן ביותר של שומן והוא נקשר למחלות מערביות רבות. היקף המותניים נמדד בקלות, והוא מדד מצוין לכמות השומן בחלל הבטן. במחקר שנערך על 40 נשים עם השמנה בטנית, תיסוף 30 מ"ל שמן קוקוס ביום הובילה להפחתה משמעותית הן ב-BMI והן בהיקף המותניים בתוך 12 שבועות.

מחקר אחר, שנערך בקרב 20 גברים בהשמנת יתר, ציין כי צריכת 30 מ"ל שמן קוקוס ביום למשך 4 שבועות הביאה לירידה 2.86 ס"מ בהיקף המותניים. המספר עשוי לא להיראות מרשים במיוחד על פני השטח, אך יש לקחת בחשבון שאנשים אלו לא הוסיפו פעילות גופנית או שינוי תזונתי אחר. הם איבדו כמות נכבדת של שומן בטני פשוט באמצעות הוספת שמן קוקוס לתפריט שלהם.

 

11: מצוין לנשים בהריון ומניקות (ולילד)
לחצו כאן למאמר של הנטורופתית ורד לב באתר של ג'מוקה.

 

מחפשים תפריט, מסגרת מסודרת, דפי עזר או הסברים נוספים?
הכירו את קורסי הפליאו אונליין!
לחצו כאן לפרטים נוספים