7 טיפים למי שמחפש לעלות במשקל (כן כן!)

טיפוס במדרגות

כל סיפורי ההצלחה על ירידה במשקל בפליאו עלולים להרתיע את אלה שלא רוצים לרדת במשקל, אלא רק לשמור עליו, או (רחמנא ליצלן) אפילו להעלות כמה קילוגרמים. איש איש ומטרותיו; אישה אישה ורצונותיה שלה. אז הנה צרור עצות לשמירה ואפילו להוספה של משקל:

1. סדר בארוחות

אחת התופעות הנפוצות במעבר לתזונה קדמונית הוא הפחתה של תחושת הרעב. הגוף מגלה יציבות חדשה ואנרגיה מתמשכת ולכן רבים פשוט אוכלים פחות או “שוכחים” לאכול. זה מצוין עבור רוב האוכלוסיה, כי רוב האנשים נמצאים בעודף משקל, אבל זה לא מוצלח במיוחד לאנשים שמראש היו במשקל נמוך או שהתיאבון שלהם מעלם לא היה בשמיים. אז להבדיל מההמלצה הגורפת “איכלו רק מתי שאתם רעבים”, עבור אנשים שרוצים להוסיף משקל חשוב דווקא להקפיד על זמני ארוחות. אל תדלגו על ארוחות ואל תעגלו פינות. תאכלו. שימו לכם תזכורת בטלפון אפילו. תאכלו.


2. כמות האוכל

זה נשמע טריוואלי אבל החיים מורכבים מאוסף של הצלחות קטנטנות, ולכן חשוב להתארגן מראש שהארוחות יהיו גדולות, מזינות ומשביעות. ארוחות אמיתיות. אם אתם מבקשים להוסיף משקל ועדיין רק שותים קפה חפיף בבוקר ורצים לדרככם, זה עלול להיות הרבה יותר קשה לעומת אכילה מסודרת, כזו שמפנים עבורה מספיק זמן בסדר היום, מבשלים ונערכים לקראתה. תאכלו טוב. ממש טוב.  

ארוחה טובה ומשביעה

3. שמן ושומן

אם כבר התיישבתם לאכול אז נא לדאוג שתקבלו מהארוחה כמה שיותר קלוריות. רמז: בשומן יש יותר קלוריות לנפח מכל מזון אחר. לכן, פנקו את הסלט עם הרבה שמן, תוסיפו רוטב, תבחרו את החלקים השמנים, תאכלו חטיפים שמנים כמו אגוזים או קוקוס, ובכלל, תהנו מהחיים (זה נכון בכל משקל, דרך אגב). אולי תתחילו לשתות גם את הקפה עם שמנת במקום חלב או עם כפית חמאה. מה שתבחרו, תאכלו.

קפה עם תמרים ליד

4. פחמימות בטוחות

אחת הסיבות המרכזיות לאיבוד משקל ללא מאמץ במעבר לתזונה קדמונית הוא הירידה בכמות האינסולין בדם. בפשטות נאמר שרמה נמוכה של אינסולין מאותתת לגוף שאין פחמימות במזון ולכן יש לנצל אנרגיה משומן, ולהיפך: רמה גבוהה מעודדת שמירת שומן.

לכן, דרך יעילה ביותר לשמירה על משקל בתזונה קדמונית היא לשמור על רמת פחמימות גבוהה, יחסית, בתזונה, אך עדיין שמקורות הפחמימות יהיו טובים ולא מזיקים. כלומר ללא דגנים וסוכר כלל, אך עם שימוש באורז, תפוחי אדמה, בטטות, בננות וכדומה.

חשוב לזכור שבכל מקרה איננו רוצים רמות גבוהות של אינסולין בדם כל הזמן ומשום כך כדאי עדיין לאכול רק שלוש ארוחות ולא כל שלוש שעות, וכן להבטיח שהתוספת הפחמימתית תבוא ממצרכים מעוטי פרוקטוז (נא לא להשתגע עם פירות). 

תפוחי אדמה


5. צימצום הירקות

כן, כן, שמעתם נכון. סלט של מלפפונים, פלפלים, עגבניות ובצל הוא כיף לאכילה אבל למי שסובל מחוסר רעב, הירקות, במיוחד הקשים, תופסים הרבה נפח בקיבה, עשירים בסיבים המעודדים את תחושת השובע ובעיקר נותנים מעט מאוד קלוריות יחסית לנפח ולמשקל. אז תאכלו פחות מהם ויותר ממזונות עשירים – עשירים קלורית ועשירים באיכותם. למשל כבד בקר (ידידינו), אבוקדו, ציר עצמות, דגים שמנים כמו סלמון והרינג, נתחים שמנים כמו שפונדרה וכדומה. אוכל אמיתי.

סלמון

6. רמאות על הגוף

תחושת השובע והרעב מורכבת מגורמים שונים והורמונים רבים (גרלין, לפטין, אינסולין), וגם מתחושות פיזיות כמו עומס על שריר הקיבה כשזו מלאה. ההורמונים האחראיים על תחושת השובע מושפעים גם הדדית אלו מאלו (למשל רמות אינסולין נמוכות מדכאות את תחושת הרעב), לכן התמונה היא מורכבת והלוואי שהיתה פשוטה.

אם אנו מתחילים את המסע במשקל נמוך מאוד או שאנו מאוד רוצים להעלות משקל דרמטית – זה קשה. בדיוק כמו שאיבוד משקל אינו תהליך פשוט והגוף מתנגד לשינוי, כך גם בעליית משקל. או אז עשוי להיות צורך להאכיל את הגוף יותר ממה שמאותתת לנו תחושת הרעב הטבעית. וכך נעשה:

  • נצרוך קלוריות גם בשתיה. הפעולה המכנית של לעיסה ופירוק מזון יוצרת תחושת שובע. אבל אם אנו מקבלים את הקלוריות בצורה של משקה, אנו יכולים לצרוך הרבה יותר לפני שהגוף “נזכר” שהוא בעצם כבר שבע. כל מפתח גוף ידע לומר לכם שהבלנדר הוא ידידו הטוב ביותר. באופן זה אפשר להכניס לבלנדר בננה ושמנת או אבוקדו, ביצה ושמנת מתוקה, או כל שילוב שעולה על דעתכם ושאתם מספיק אמיצים לנסות. יכול להיות טעים. כמובן שקלוריות נוזליות איכותיות וטעימות ומלאות ויטמינים תקבלו ממרק בשר שהוכן עם עצמות. שמן, טעים, ואפשר לצרוך ממנו הרבה בלי להתאמץ.
    מרק - שותים את הקלוריות

  • מאכלים רכים מאוד הם אפשרות מעט פחות קיצונית. פירה בטטה או תפוחי אדמה, להם תוסיפו שפע חמאה או חלב או גם וגם. כמו שאולי אתם זוכרים מה”סבתה בישלה דייסה”, זה יכול להיות מדגדג אבל בטח שטעים ומזין. 

  • מזונות שהם גם מלוחים וגם שמנים. המוח שלנו מחווט לטעמים שנדירים בטבע. אם תציצו בתעשיית המזון המהיר והתעשייתי תגלו כמה קסמים שגורמים לילדים שלנו לא להפסיק לאכול את החטיפים הבאים בשקית: מליחות, חמיצות, שומניות ומתיקות. למשל חטיף צ’יפס. הוא עמילני, שומני מאוד, מלוח מאוד ועם קמצוץ חמיצות. לצערנו זה עובד יותר מדי טוב ואנחנו מקבלים אומה של מכורים. למבקשים שימור משקל אפשר לנצל את הפיזיולוגיה הזו לטובתנו: שימו יותר תיבול מלוח ויותר שומן באוכל שלכם. תנו נגיעה קלה של מתיקות או חמיצות ובכלל הרצון לאכול עוד ועוד יגבר. ספיציפית חישבו על אגוזים קלויים ומלוחים לעומת אגוזים לא קלויים – ממה תכרסמו יותר? נכון. 

 

7. התייחסות לתזונה כיותר מדיאטה

זה לא באמת טיפ, אבל כנראה עקרון המפתח בכל הקשור לתזונה הקדמונית. אנחנו לא אוכלים רק כדי לרדת/ לעלות/ לשמור על המשקל. בחרנו בתזונה קדמונית (והמשכנו איתה) כי היא גורמת לנו להרגיש עירניים, כי אנחנו מרגישים חיוניים, כי מצב הרוח השתפר והתלות באוכל פחתה, וכי התזונה הזו משפרת את הבריאות שלנו.

נכון – אוכל משפיע על המשקל שלנו ועל ההיקפים וכל המאפיינים שאנחנו כל כך עסוקים בהם, אבל בואו לא נשכח שאוכל הוא מעל הכל דלק לגוף, ונרצה לספק לגופנו את הדלק האיכותי ביותר.

אז לכל אלה הפוחדים שתזונה אמיתית, טבעית ונכונה לגוף תגרום להם לרדת במשקל כדאי ליישם את ששת הטיפים למעלה ולא לפסול על הסף את האפשרות כי “כולם יורדים במשקל מהדיאטה הזו”. ראשית חשבו על הבריאות שלכם ואחר כך חשבו על המשקל ונסו לשחק עם המינונים.

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על