אלו המאכלים “הבריאים” שממש לא טובים לכם

מרגרינה וסוכר

מאת: ד”ר ג’וזף מרקולה, אתר Mercola.com

אם גדלתם באמונה שהדרך הטובה ביותר להתחיל את היום היא קערית קורנפלקס, פרוסת טוסט מקמח מלא מצופה שכבת מרגרינה, וכוס מיץ תפוזים, אתם בחברה טובה.

אם הבריאות שלכם לוקה בחסר ואתם קוראים את זה, הסיכויים הם שחוסר ההתקדמות שלכם בהחלמה לא נובע מאדישות או מהיעדר כוח רצון, אלא מבלבול של מהם המזונות הטובים לכם, ומה המזונות שאינם.

“מזונות בריאות” רבים עושים בדיוק ההפך ממה שהם טוענים, הודות לשיווק אגרסיבי ומוצלח. לא סתם היקף המותניים של האמריקאים ממשיך להתרחב – ויש מחקרים מדעיים המקשרים בין הדברים.

אם אתם מבולבלים בנוגע לסיבה שאינכם מצליחים לקדם את בריאותכם או להשיג את מטרות הירידה במשקל שלכם, ייתכן ואתם פשוט קרבנות של “מזון הבריאות”. הסתכלות על המאכלים הנפוצים הבאים תסייע לכם, ונתחיל עם השתייה האהובה ביותר בקרב ילדים ומבוגרים גם יחד: מיץ פירות.

 

מיצי פירות

למרות האמונות הסותרות, ישנן מספר בעיות במיצי פירות ההופכות אותם לרחוקים מאוד מ”מזון בריאות”. מיץ תפוזים, לדוגמה – ובייחוד אלו המוכנים. מרבית מיצי התפוזים הקנויים בעצם מעובדים מאוד, עד שהם הופכים לנוזל המכיל ערכים תזונתיים מעטים המזכירים מיץ תפוזים טרי, כפי שאליסה המילטון (Alissa Hamilton), מחברת הספר “Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice”, מסבירה בראיון למטה.

ראשית, תהליך הפסטור פוגע בטריותו. אחר כך, המיץ נשמר במכלי ענק כדי להבטיח אספקה לכל אורך השנה. על מנת לשמר אותו, כל החמצן מוסר, ובעקבות כך כל התרכובות הטבעיות המעניקות לתפוזים את טעמם – נהרסות.

מספר חברות מוסיפות חומרי טעם מלאכותיים, אשר במהותם הם בעצם כימיקלים מבושמים. אחד הנפוצים שבהם הוא אתיל בוטיראט (Ethyl Butyrate). אם תאריך התפוגה הוא 60 יום או יותר – אתם יודעים שהמיץ שברשותכם מעובד. משקאות פירות מכילים בעיקר מינון גבוה של סירופ תירס בערבוב עם מרכיבים מלאכותיים. מיצי תפוזים רבים אף מזוהמים בעובש מפירות מקולקלים.

בנוסף, מיצי פירות הם הרבה יותר גרועים מפירות שלמים, בייחוד אם זה לא מיץ טרי אלא מיץ המאוחסן במכלים, כיוון שהמתנול במיץ מתפרק מהפקטין שבו ומעלה את הסיכון לטרשת נפוצה.

אך גם במיץ תפוזים סחוט טרי וטבעי יש כמות גדולה של סוכר, אשר מתנתק מהסיבים המועילים בפרי, ועל כן פוגם בבריאות. כוס אחת (250 מ”ל) מכילה בערך 8 כפיות סוכר, לעומת 10 כפיות בליטר סודה.

צריכה קבועה של כמות כזו של סוכר עלולה להגביר את הסיכון לדלקת הפרקים גאוט, יתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות כליות ומספר בעיות רפואיות אחרות. מיצים תעשייתיים רבים הוכחו כמכילים כמות גבוהות ולא מקובלות של ארסן.

צריכה של הפרי השלם גורמת לפחות בעיות כיוון שהסוכר נמהל בסיבים ובנוגדי חימצון בפרי, כך שעדיף שתאכלו את הפירות במלואם, אך במתינות. אם אתם מעוניינים במיץ, הכנת מיץ ירקות בבית היא אפשרות מצוינת.

 

חיטה מלאה ודגנים נוספים

בניגוד לכל מה ששמעתם במהלך השנים אודות יתרונותיהם של הדגנים המלאים, ישנו מספר גדול למדי של עדויות מדעיות לכך שהם גורמים ליותר נזק מתועלת. דגנים מכילים חומרים אנטי-מזינים ולקטינים שעשויים לפגוע במעיים שלכם. והחלק הסיבי שבדגן – הסובין – בעצם מכיל את רוב החומרים המזיקים. רכיבים אלו יכולים לגרום לדלקות, חורים במעי ו”דליפת מעי”.

חיטה ודגנים אחרים המכילים גלוטן הם הגרועים ביותר. נמצא כי נבט החיטה גורם לדלקות וסיכונים למערכת החיסונית, הלבבית והעצבית, וכן יכול לעבור את מחסום הדם במוח ולפגוע בתפקוד העצבי.

רגישות לגלוטן עשויה להיות שורשן של מחלות כרוניות רבות, כולל בעיות עצביות ופסיכיאטריות כמו דיכאון, הפרעת קשב וריכוז (ADD/ADHD), סכיזופרניה ואלצהיימר. אנשים רבים רגישים לגלוטן אך אינם מודעים לכך. חשוב להבין כי כל סוגי הדגנים מביאים לעמידות לאינסולין וללפטין, שהם הסיבה המרכזית ביותר לרוב, אם לא כל, המחלות הכרוניות – מסוכרת ועד סרטן.

אל תתפתו להאמין שכל המוצרים המתהדרים בתווית “ללא גלוטן” או “דל פחמימות” טובים לכם. רבים מהמוצרים הללו מכילים דגנים אחרים מעובדים מאוד, ההופכים אותם ללא יותר מזינים משקית הצ’יפס הממוצעת, כיוון שהם מגבירים את העמידות לאינסולין וללפטין. רבים מהם אף מכילים תרכובות מתוחכמות שהונדסו על מנת לעודד אכילה מופרזת.

 

סירופ ונקטר אגבה

אגבה עדיין נמצאת במדפי חנויות הטבע, כאילו מומלץ שתשפכו אותה בכל דבר. מרבית הסירופ ונקטר האגבה הם לא יותר מסירופ פרוקטוז מרוכז ומהונדס, נטול כמעט כל ערך תזונתי. סירופ אגבה הוא בעיקר פרוקטוז המעובד עד כדי כך שבינו לבין הצמח עליו הוא נקרא אין שום קשר. על בסיס תהליך העיבוד, הסירופ עשוי להכיל בין 55% ל-90% פרוקטוז. סירופ תירס מכיל גם כן כ-55% פרוקטוז, כך שגם במקרה הזה – סירופ אגבה לא מציע אלטרנטיבה טובה יותר.

העובדה המפתיעה היא שבעת צריכה בכמויות גדולות, פרוקטוז הוא הסוכר המסוכן ביותר שתוכלו לצרוך. הפרוקטוז מעלה את חומציות השתן, דבר אשר מוביל ישירות ליתר לחץ דם, עמידות לאינסולין, סכרת ומחלות כליות וכבד. ממתיקים עדיפים יותר הם סטיביה (עשב) ודבש אורגני טהור, בכמויות קטנות. דבש גם הוא צורה מרוכזת של סוכר, אך לפחות הוא מציע יתרונות בריאותיים.

 

משקאות וחטיפי אנרגיה

עבור מתאמנים ממוצעים ואתלטים, משקאות אנרגיה הם לא יותר מבזבוז כסף ואף עשויים לפגוע בבריאות. מרבית משקאות האנרגיה מכילים דברים שאתם לא רוצים, כמו כמות גדולה של סירופ תירס, מלח, צבעי מאכל מלאכותיים וחומרי טעם מלאכותיים. פחות מאחוז אחד מאלה המשתמשים במשקאות אלה באמת מרוויחים מהם.

משקאות אנרגיה שוחקים את השיניים פי 30 ממים. צחצוח שיניים לא יעזור כיוון שהחומצה במשקאות הללו מרככת את האמייל על השיניים – כך שצחצוח שיניים עשוי לפגוע בהן אף יותר. אלטרנטיבה עדיפה בהרבה היא מי קוקוס, בעלי רשימת יתרונות תזונתיים ארוכה, כולל אנזימים, חומצות אמינו ונוגדי חימצון.

במי קוקוס ישנם חומרים נוגדי דלקת ובעלי יכולות להורדת לחץ דם, יתרונות ההופכים אותם למשקה הספורט האידאלי. אך גם מי קוקוס עמוסים בסוכר ומומלץ להגביל את הצריכה שלהם רק לזמנים שאתם זקוקים לחידוש המינרלים והנוזלים, כמו אחרי סאונה או פעילות אירובית ארוכה.

חטיפי אנרגיה אינם טובים יותר ממשקאות האנרגיה – הם בעיקר אוכל מתועש יקר במיוחד. מרבית חטיפי האנרגיה הנמכרים מכילים חלבוני סויה זולים, סירופ תירס, ויטמינים סינתטיים ושאריות ממוצרי מזון תעשייתיים.

מרגרינה וסוכר

 

שמנים צמחיים וחמאה מזויפת

הצריכה הגבוהה של שמנים צמחיים נובעת בעיקר מהדמוניזציה הנערכת לשומן רווי מזה עשורים. ככל שהקולות המתנגדים לשומן מהחי גדלים, כך אנו צורכים כמויות גדולות יותר של שמנים צמחיים תעשייתיים ולא בריאים – תירס, סויה, קנולה וחמניות. לצערנו, אלה שמנים מעובדים במיוחד ובעלי ערך תזונתי אפסי. הם שינו את יחס האומגה 3-אומגה 6 מקצה לקצה, הגורם המרכזי לדלקתיות כרונית.

שמן סויה הוא אחד מהשמנים הצמחיים הגרועים ביותר, ומאכלים מעובדים עשירים בו במיוחד. לא משנה אם השמן חצי מוקשה, אורגני או עשוי סויה טרייה – הוא עלול לגרום לחוסר תפקוד וכאוס מוחלט ברמה התאית.

יותר מ-90% מפולי הסויה המגודלים בארצות הברית מהונדסים גנטית, וכתוצאה מכך הם מכילים כמויות מסוכנות של קוטל עשבים, כחלק מהתרכובות הרעילות שבהם.

מרגרינה היא למעשה התקף לב בקופסה, עמוסה בשומני טראנס (הנוצרים בתהליך כימי בו הופך שמן צמחי נוזלי למוצק). שומני טראנס גורמים למחלות לב, סרטן, בעיות עצם, חוסר איזון הורמונלי, פגיעה בפוריות ולידת ילדים במשקל נמוך, בעיות גדילה וקשיי למידה בילדים. חמאה, לעומת זאת, היא מזון בריאות אמיתי – היא עשירה בוויטמינים, מינרלים, חומצות שומן, חומצה לינולאית (אם הפרות ניזונות מעשב ולא מדגנים) וערכים תזונתיים נוספים להם הגוף שלכם זקוק.

 

מזונות דלי שומן/ ללא שומן

דיאטה דלת שומן היא אחת מהדיאטות המסוכנות ביותר בהיסטוריה, כשהיא משאירה אחריה מליונים הסובלים ממחלות כרוניות. הרעיון שכל השומנים (בייחוד ממקור חי) רעים לגופנו הוא לא יותר מטעות בהבנת המדע – כזאת שנטמעה בתרבות המערבית. כמובן, תעדיפו להימנע מהשמנים הצמחיים “הבריאים” שהוזכרו למעלה, כיוון שהם לא רק מעובדים מאוד, גם יש בהם כמות גבוהה מדי של אומגה 6.

תחלופה בריאה יותר אשר לא משווקת על ידיי התקשורת או מרבית התזונאים היא שומן רווי ממקור חי או צמחי. השומנים הרווים מהווים מקור למספר יתרונות בריאותיים. למעשה, גופכם לא יוכל לתפקד בלעדיהם! הם דרושים לתפקוד התקין של ממברנות התא, המערכת החיסונית, הלב, המוח ואיברים נוספים. מחקר שנעשה לאחרונה מספק עדות לכך שסוג השומן שצורכים, ולא הכמות, הוא אשר מביא לשיפור בכלי הדם והלב בדיאטה הים-תיכונית.

כאשר מסירים את השומן מהמזון, האוכל נשאר חסר טעם ולא מושך. לכן יצרנים רבים מעמיסים את המזון בסוכר, מלח וכימיקלים – בכמויות ענקיות. אז היצמדו למזונות שמנים לא מעובדים, כולל מוצרי חלב שמנים ולא מפוסטרים. הם הרבה יותר בריאים עבורכם – וטעימים יותר גם!

 

דגני בוקר

דגני בוקר הם דרך מועדפת להתחיל את היום בעיני רבים, אבל הם רווים בחומרים רעילים ופרסום מטעה. כמובן, הבעיה הראשונה היא שהם מבוססים על דגנים, נושא שכיסינו לפני כן. אך גם אלה הקוראים לעצמם “טבעיים” מזוהמים בחומרי הדברה, חומרים מסרטנים ומרכיבים מהונדסים גנטית. התווית היחידה שעשויה לגרום לכם להיות קצת יותר רגועים היא “100% אורגני, באישור ה-USDA” (מחלקת החקלאות של ארצות הברית).

ב-2011 בדיקה אקראית שנערכה במכון “Cornucopia” הראתה שמספר דגני בוקר המשווקים כ”טבעיים” – אף כאלה המתיימרים לא להכיל מרכיבים מהונדסים גנטית – מכילים כמויות גבוהות שלהם. ארוחת בוקר טיפוסית, הכוללת דגני בוקר, מאפינס וכדומה נפוצה הודות ליחסי ציבור מוצלחים של התאגידים. כבר עדיף לכם לשקול לדלג לגמרי על ארוחת הבוקר.

אבל רגע, ארוחה בוקר היא לא הארוחה החשובה ביותר ביום? מחקר חדש מראה אחרת. דילוג על ארוחת בוקר יפחית את הרעב, יעורר את המטבוליזם, יאזן את רמת הסוכר בדם וייצב את מינון האינסולין לכל אורך היום. צום לסירוגין, הנעשה בצורה נכונה, אף יעזור לכם לבטל את ההשתוקקות למזון ויעזור לכם להגיע למשקל הגוף האידאלי עבורכם.

 

בחרו באוכל אמיתי במקום!

כאשר בוחרים במזון – לא משנה אם הוא אורגני, מקומי, מסופרמרקט או משוק איכרים – הקפידו לזכור את הקריטריונים הבאים בראשכם. לעתים קרובות, המקום הטוב ביותר למצוא בו אוכל ברמה גבוהה הוא קבוצת איכרים בר-קיימא באזורכם.

אם אינכם בטוחים אילו מאכלים כדאי לכם לאכול ובאילו כמויות הקפידו שמזונכם יהיה:

  • מגודל ללא דשנים כימיים (מזונות אורגניים יתאימו, אך גם חלק מהמזונות הלא אורגנים).
  • טרי (אם עליכם לבחור בין אורגני וארוז לטרי ולא אורגני, האחרון יהיה עדיף כיוון שהוא מכיל יותר ערכים תזונתיים חיוניים).
  • לא מהונדס גנטית.
  • אם מדובר במוצרים מהחי – לא מגודל בתנאים צפופים (CAFO).
  • לא מכיל הורמוני גדילה, אנטיביוטיקה או תרופות אחרות.
  • מגודל תוך הבנת חוקי הטבע (משמע שבעלי חיים יאכלו את מזונם הטבעי, ולא תערובת דגנים, ותהיה להם גישה למרחבים).
  • לא מכיל חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים או מרכיבים מלאכותיים בכלל.
  • מגודלים בסגנון בר-קיימא (על ידיי שימוש מינימלי במים, למניעת שחיקת הקרקע, והפיכת צורכי החיות לדשן טבעי במקום לזיהום סביבתי).

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על