מעבר לאורח חיים קדמוני נראה יקר ברגע הראשון - המחשבה היא שצריכת יותר בשר אדום משמעותה הוצאה כספית גדולה יותר. אבל זה לא באמת ככה. גם מהשוואת סל הקניות של משפחה ממוצעת ומשפחה פליאוליתית, וגם מההבנה שבטווח הארוך ההוצאות הרפואיות קטנות, אפשר לראות שאורח חיים בריא יעלה לנו פחות.

ובכל זאת, יש דרכים בהן ניתן לשלב אורח חיים פליאוליתי במחיר נמוך אף יותר. תכנון נכון ובישול מותאם לתקציב יאפשרו שליטה בהוצאות ושמירה על הבריאות. כמובן, לא נאכל סינטה כל יום, אך זה לא אומר שנשמור את הבשר לאירועים מיוחדים. כך עושים זאת:

 לאכול בשר בתקציב

זה הזמן להזכר במתכוני הגולאש מהילדות

קפוא לעומת טרי, טרי לעומת "מיושן" ו"קפוא טרי" לעומת "קפוא סתם"

נתחיל מהסוף: בשר מיושן במרכולים שבארץ הוא שם קוד לבשר קפוא שהופשר. הוא נחות בטעמו ובהתאם הוא גם נחות במחירו. אבל פעמים רבות מוכרים אותו כטרי או לא אומרים מהו בדיוק, ולכן חשוב לשאול ולדעת מה אתם קונים.
ככלל אצבע אנו ממליצים להתרחק מבשר קפוא. פעמים רבות הוא בשר "מטופל" שעבר עיבוד, הזרקת מים או תוספות שונות.
עם זאת, לעתים תמצאו "קפוא טרי" - יחידות שהוקפאו מיד לאחר השחיטה ללא כל טיפול או עיבוד. כמו שמקפיאים בבית. את זה פחות תמצאו ברשתות הגדולות אלא בקצביות.
היתרון הוא במחיר: בשר קפוא עולה כ-60% בלבד לעומת בשר טרי אבל כמובן שיש הבדל בטעם ולא רק באיכות. ועדיין, עבור תבשילים הדורשים בישול ארוך (למשל בשר ראש) ניתן בהחלט לקנות בשר קפוא "טרי" ובלבד שאתם משוכנעים שהוא לא עבר עיבוד.
ניתן גם להיעזר במדריך לקניית בשר באתר.

 

איפה, איפה, איפה, איפה, איפה הקצב?

גם עם המבצעים המיוחדים בליל הסדר, רשתות השיווק הגדולות לא תמיד מציעות מחירים נמוכים באמת על הבשר. לפעמים דווקא אצל הקצב "היוקרתי" תמצאו מחירים מצוינים. החכמה היא למצוא קצב כזה באיזור שלכם, ולפתח איתו יחסים והיכרות עד שהוא ישמור לכם חלקים שאתם אוהבים במיוחד ויפנק אתכם פה ושם - גם בכיס. קצב שמכירים תקופה ארוכה, יתמחר את הבשר שלו בלי לגזור קופון שמן ועלויות ההובלה, הקירור והשיווק יורדות מהמחיר. יחסים טובים עם הקצב יקלו עליכם בהמשך לבקש דברים מוזרים כמו שומן או המון עצמות. כדי למצוא קצב טוב בידקו במפת הפליאו הארצית שלנו.

 אסאדו נתח במחיר נמוך

תבשילי קדירה יעלו לכם מעט כסף ויתנו לכם המון הנאה

פרה היא לא רק אנטריקוט

החלום האולטימטיבי של סוחר הבקר הוא לפתח פרה שכולה תהיה אנטריקוט, אבל במציאות מתוך מאות קילו של פרה יש רק כמה קילו בודדים של אנטריקוט יקר ומשובח. השאר הוא השאר. זה מה שמעניין אותנו - כי זה לא פחות טעים, לא פחות בריא והרבה יותר זול. ישנם חלקים רבים וזולים משמעותית:

  • נתחי בקר לבישול ארוך
    שפונדרה, אוסובוקו, כתף, פילה מדומה ועוד נחשבים לנתחי בקר זולים יותר לעומת חבריהם הצלעות והסטייקים. רובם מתאימים לבישול ארוך ותבשילי קדרה הם גם רעיון מצוין לבישול משביע, פשוט וחסכוני. טוב מאוד בחורף, טעים מאוד גם בקיץ.


  • בשר טחון
    מה אי אפשר לעשות עם בשר טחון - קציצות, כדורי בשר, בולונז (בלי הפסטה), המבורגר, ממולאים, פאי רועים, תרד מוקפץ עם טוויסטדלעת ערמונים ממולאת בשר ואפילו עוף ממולא בשר טחון… בשר טחון (עוף או בקר) לא עולה הרבה ואפשר ליצור איתו מגוון רחב כל כך של מזונות שלא שמים לב שמדובר באותו הבשר.
    בשר טחון אפשר לקבל לעתים קרובות בזול יחסית כי ניתן לטחון חלקים שונים, אולם יש לוודא כי הבשר נטחן מול עיניכם (בשר טחון שעומד בחוץ ולא בהקפאה מתקלקל במהירות אדירה), ושאינכם קונים בשר שנטחן מבשר מופשר.


  • חלקי פנים
    כבד בקר עולה בין 10 ל-20 ש"ח לקילו וכך גם לב, וחלקי פנים נוספים עולים משמעותית פחות משרירים ועשירים בוויטמינים ומינרלים. אפשר להכין איתם מעורב ירושלמי נפלא ואם תשלבו בהמבורגר שלכם בשר לב טחון תקבלו המבורגר שמן ועסיסי עם ערכים תזוניים גבוהים ומחיר נמוך.


  • אסאדו
    עולה משמעותית פחות מסטייק רגיל ומהווה נתח טוב לשימושים רבים. עם אסאדו אפשר להכין דברים מצוינים בעלות של 25-30 ש"ח לק"ג ולחגוג בטעמים. תוכלו למצוא פה מתכון יצירתי עם קוקוס וכאן מחכה מתכון לאסאדו בסגנון קצת אחר.

בשר טחון הוא אפשרות זולה לבשר

בשר טחון הוא אפשרות זולה וטעימה לצריכת בשר

כשרות

בשר לא כשר (בין אם מדובר בטרפה ובין אם השחיטה לא כשרה או שאין תעודה לעסק) הוא בדרך כלל זול יותר באופן משמעותי, אבל הוא גם הרבה פחות כשר. לשיקולכם האישי.

 

קנייה מרוכזת במבצע

אם לא מדובר במוצר שהוקפא והופשר, אין כל בעיה לקנות נתחים בזמן מבצע ולהקפיאם. בשר יחזיק פרק זמן ארוך מאוד במקפיא, ולמעט חלקי פנים כמו כבד, שעדיף מאוד לאכול טריים - מרבית הבשרים מסתדרים יפה מאוד עם המקפיא, ולכן כדאי לנצל מבצעים והנחות בחגים.
חגי תשרי וחגי ניסן (פסח ויום העצמאות) הם תקופה בשנה בה כולם קונים בשר, ובהתאם, התחרות היא עזה וזו הופכת לעונת המבצעים בתחום הבשר. לעומת זאת לצערנו בחנוכה ובפורים יש פחות מבצעים (גם כי אנשים אוכלים סופגניות ואוזני המן במקום אוכל אמיתי וגם כי בחורף נוטים לעשות פחות "על האש").
תצטיידו בחגים כשיש הזדמנות ותעשו לכם יום יום חג אחר כך. אבל לא חייבים רק להקפיא - אם כבר קונים כמות גדולה בבת אחת במבצע, אפשר להשתמש בנתחים הגדולים יותר לכבישה (למשל קורנדביף) או לייבוש (ביף ג'רקי). הבשר נשמר לפרק זמן ארוך יותר ובכל ארוחה יש אפשרות לשלב בשר בלי להכין צלעות כבש. אפשרו נוספת היא להקדיש יום בישולים בסדר גודל של גדוד צופים ולהקפיא למנות את האוכל המבושל.

 תבשיל בשר טחון

יש אינספור אפשרויות להכנת בשר טחון, אל "תתקעו" עם קציצות וכדורי בשר

ציר/ מרק עצמות

ק"ג אחד של עצמות בקר עולה 15 ש"ח במקומות יקרים במיוחד. היופי, שלעומת המחיר הנמוך - הרווח שלנו גדול במיוחד. העצמות מכילות ריכוז גדול של ויטמינים ושל מינרלים ובעיקר - ג'לטין, כוכב המטבח הפליאוליתי. ישנם יתרונות בריאותיים רבים לג'לטין, פרט לכך שהכנת מרק עצמות יעלה גרושים ויחזיק לפרק זמן ארוך מאוד.

 

עוף זה ציפור וגם בשר

העוף מתקשר יותר לדיאטות הישנות והמוכרות, אך זה לא אומר שצריך לאכול בקר מבוקר עד ערב. לעוף היתרונות שלו, הוא מאפשר גיוון ועולה פחות מבשר בקר, כבש או אווז. נרצה ליצור איזון בצריכה השבועית של עוף ובשר אדום כדי לוודא שאנחנו מקבלים מהבקר את כל הערכים התזונתיים שאנחנו רוצים ונעדרים מהעוף (הבולט ביותר מביניהם הוא ברזל). שילוב של עוף עם בשר אדום לסירוגין תוך צריכת דגים תבטיח שהאומגה 6 שבעוף לא תחרוג ונישאר בריאים ולא דלקתיים.
תהנו לכם מתבשיל כיפי של עוף במנגולד או לחילופין חממו את הלב והבטן עם מרק עוף קלאסי לימים המצוננים.

 עוף על האש

אל תשכחו שלא אוכלים רק בקר - העוף, הדגים והביצים הם טעימים, חשובים ובריאים לא פחות

אין כמו בבית

אכילת מנות פליאוליתיות מחוץ לבית יהיו בדרך כלל יקרות יותר, ולעולם לא נדע עד כמה הן באמת פליאו. ארוחה אחת, שלעתים יכולה לא להשביע, תעלה כמו 2-3 ארוחות שניתן להכין בבית עם אותו נתח הבשר.

 

ניהול תקציבי נכון, תכנון והכנות, חשיבה מוקדמת והשוואת מחירים הם כלים לשליטה טובה יותר בתקציב, לא משנה באיזו תזונה בוחרים. התדמית של הפליאו, "רק בשר", לא צריכה לעורר בהלה. פליאו הוא לא בשר מבוקר עד ערב - הוא אורח חיים בריא הכולל ביצים, דגים, הרבה ירקות, מעט פחמימות, אפס מוצרים מעובדים ושומן. הרבה שומן. בסופו של דבר, מה שמשביע אותנו בארוחה הפליאוליתית הוא השומן, ולמזלנו הוא עולה פחות מכל נתח שנבחר. נדאג לשומן בכל ארוחה בסמוך לבשר ונראה כיצד אנו שבעים יותר מהר ולפרק זמן ארוך יותר.

מחפשים תפריט, מסגרת מסודרת, דפי עזר או הסברים נוספים?
הכירו את קורסי הפליאו אונליין!
לחצו כאן לפרטים נוספים