ילדים ומטבח – שילוב מנצח

ילד עם אוכל

ההחלטה לקיים אורח חיים פליאוליתי משמעותה לבלות יותר זמן במטבח במקום בהפשרת פיתות ושניצל מוכן. ישנם אלה שהמחשבה על העלאת הנוכחות במטבח מוציאה להם את החשק לאכול, או שהם עמוסים כל כך שאינם יודעים כיצד יוכלו לעשות זאת. אם אתם עונים על אחד הקריטריונים האלה – המאמר הזה בדיוק בשבילכם (וגם המאמר על ארוחות מהירות ופשוטות להכנה).

בבית ישנו כוח עבודה שרבים מאיתנו לא מממשים את הפוטנציאל שלו – הילדים שלנו. על ידיי הדרכה חד פעמית ועם סבלנות נזכה לטבחים חרוצים ולעזרה לא צפויה בחזית הבישולים. זה הזמן להניח בצד את הפחדים מבלגן, להפשיל שרוולים ולתפוס שתי ציפורים במכה אחת: ייעול תהליך הכנת האוכל ופיתוח הילדים.

כאשר אנו מצרפים את ילדנו לפעולותינו במטבח, אנו מעניקים להם תחושת מסוגלות, והם מקבלים מאתנו את המסר שהם נחוצים, חשובים ומועילים. הם זוכים לאמון מצידנו ולהזדמנויות להוכיח את עצמם, ומרגישים גאווה בשל כך. אל תפסלו על הסף ותגידו שהילדים שלכם לא מתאימים לזה – ילדים נהנים לעזור, עבורם זה משחק, ומבחינתכם הסיכויים שירצו לאכול מאכל שהם הכינו גדלים בכמה מונים.

כלי מטבח לילדים

 

מדוע כדאי שתשקלו את זה?

בזכות הבישול הילדים מגלים כישורים חדשים. לא משנה בני כמה הם, בכל גיל ניתן ללמוד מיומנות חדשה בהתאם ליכולותיהם (כאן ישנו מספר רעיונות).

פרט לכך, הבישול הוא הזדמנות ללמידת חשבון, כימיה, ביולוגיה, עברית ועוד שיעורים:

  • בחזית הכימית הילדים יכולים ללמוד על חום וקור – ומדוע כדאי לשים את התבנית בחלק העליון/ התחתון של התנור, מצבי צבירה – אידוי המים כשמאדים ירקות או הפיכה ממוצק לנוזל כשמתיכים שומן, ומשקל סגולי – כשהשמן צף מעל המים.
  • בחזית העברית המטבח הוא גן עדן לשיפור השפה. לכל מכשיר ולכל פעולה במטבח שם משלהם, והעשרת השפה אך מתבקשת: פומפייה, קדרה, תרבד, מרית, מלים נרדפות כמו טימין וקורנית או בזיליקום וריחן, ופעלים של רידוד, לישה, קלייה, בזיקה, קורט/ קמצוץ. משחק של זכר ונקבה וצבעים אפשריים גם כן.
    נסו להשתמש עד כמה שניתן בשמות החפצים והפעולות ולא לנצל את השימוש באצבע ולומר “תעביר אותן לשם”. אמרו: “העבר את העגבניות לקרש החיתוך”.
  • מדידת כמויות היא דרך נהדרת ללמד את הילדים חשבון, בעיקר כשהיא נעשית באגביות. הילדים נהנים מהאתגר והמשחק ולא מרגישים שמדובר בשיעור בבית הספר. לילדים המתקשים בחיבור וחיסור בישול בצוותא יכול לסייע מאוד.

המטבח הוא דרך לשדרוג היכולות המוטוריות של ילדיכם. לא משנה מה המטלה אותה תבחרו להטיל על ילדיכם, היא תדרוש מהם להתנסות במוטוריקה בצורה זו או אחרת. בכך הם גם ילמדו בכוחות עצמםיכולות חדשות. לאחר שהסברתם והדרכתם את הילדים – תנו להם להתנסות. לכל ילד קצב לימוד משתנה ועל כן עלינו לאזור סבלנות ולתת להם את הזמן לו הם זקוקים. עם זאת, כאשר הם מבקשים עזרה, העניקו להם אותה, אך בשיטת החכה ולא הדגים.

 

היתרונות הנוספים

הילדים יכירו את המטבח. זוהי הזדמנות מצוינת להדגים את ההבדל בין המלח לסוכר, בין פטרוזיליה לכוסברה ובין השמנים השונים המסתובבים במטבח. תנו להם לפתוח ולסגור מגירות עד שימצאו את מה שהם זקוקים לו. כך, כשתבקשו מהם להגיש לכם את המלח לא תוסיפו חס וחלילה סוכר (אלא אם כן כבר הוצאתם אותו לחלוטין מהבית).

במידה והילדים שלכם מעט יותר גדולים, ההכנות יעזרו להם להבין תקציב וכלכלה. כאשר אתם מתכננים יחד איתם את רשימת המצרכים והולכים יחדיו לקניות אתם יכולים להעביר להם כלים של צרכנות אחראית וחכמה. זוהי הזדמנות להסביר מה ערכו של הכסף, כיצד להשוות מחירים (בהתאם לגיל), סדרי עדיפויות וכמויות.

ילדים מטבח

 

תוכלו להנחיל ערכים דרך הרגליים:

  • ללא סבלנות – הגולאש יהיה קשה;
  • ללא תכנון מראש או קריאת המתכון עד תומו – לא יהיו להם כל החומרים הדרושים או שהתנור לא יהיה חם בזמן;
  • ללא דחיית סיפוקים – לא יישארו מספיק עגבניות שרי להכנת האוכל;
  • ללא זהירות – הם ייחתכו, יכוו, ישברו. המטבח מלמד אותם לא להשתולל בקרבת סכנה;
  • שיתוף פעולה, ניקיון, ורעות יחלחלו אליהם באופן מעשי, ולא על ידיי הרצאות בבית הספר;
  • אם תשאלו אותם לדעתם בנוגע לטעמו של האוכל במהלך הבישול הם יידרשו לחשוב על הכלל, להביע את דעתם ולקבל החלטה האם להוסיף תיבול – ואיזה.

מעבר לכך, הכללת הילדים בבישול עשויה לפתוח אותם למאכלים חדשים.ילדים הם קליינטים קשים בכל הקשור לאוכל חדש. חוק ברזל הוא שילדים אוהבים לאכול מה שהם הכינו, ואוהבים להכין את מה שהם אוהבים. באמצעות משחק עם האוכל או על ידיי יצירת משמעות אצל הילדים למזון הבעייתי (למשל, הברוקולי הידוע לשמצה) גדלים הסיכויים שינסו לטעום מהם אחר כך. אם הם מאוד עקשניים, אל תנסו בכוח – זה זמן להנאה ולא להטפה. השאירו את הברוקולי מחוץ למתכונים ובחרו במרכיבים שאתם יודעים שהילדים לא יתנגדו להם.

ביצת עין

 

ומעל הכל, תרצו להתחיל לבשל עם הילדים שלכם על מנת לחזק את התא המשפחתי. יש מה להרחיב על זה? אווירה טובה, מאפשרת ומעודדת תיתן לילדים תחושה בטוחה ומרווח טעות. בנוסף, בסוף ההכנות אתם צפויים להיפגש כולכם לארוחה מעשה ידיהם וזו הזדמנות להתעניין ולשתף.

מה תאכלו בארוחה המשפחתית האידאלית הזו? על הדרכים כיצד לעשות זאת בדרך המהנה (והבטוחה) ביותר במאמר הזה.

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על