מה זה פליאו?

ירקות וביצים

כל התורה על רגל אחת (או פחות)

(בקשה קטנה לפני שמתחילים: אנא שימו בצד לרגע קט את כל מה שאולי סיפרו לכם על פליאו. למשל, אולי אמרו לכם: ‘בפליאו אוכלים רק בשר’, ‘זו אופנה תזונתית ומסוכנת ללב’, ‘פעם מתו בגיל 40’, ‘זה ההיפך מטבעונות’, ‘זו תזונה לא מאוזנת’, ‘זה פוגע בסביבה ובכדור הארץ’ ועוד. האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר מאגדות אלו!)

  1. פליאו זו לא דיאטה, זהו אורח חיים. החדשות הטובות: לא משנה באיזו דיאטה תבחרו, הנתונים מראים כי כל הדיאטות מצליחות במידה שווה בהורדת משקל. החדשות הרעות: לא משנה באיזו דיאטה תבחרו, המחקר מראה כי 99% מהאנשים חוזרים למשקל המקורי, או למעלה ממנו, בתוך שנה עד שנתיים.
    הסיבה לכשלון הידוע מראש היא פשוטה – דיאטות מציעות חריגה מאורח החיים הנורמלי: צריך כל הזמן להיות בשליטה, לספור קלוריות או כמויות, או להצטמצם למשהו מאוד מוגבל או לא מספיק טעים ומגוון. לעומת כל אלו, הפליאו אינה דיאטה. בפליאו פשוט אוכלים טוב. לעולם לא סופרים קלוריות ולא מגבילים כמויות, אנו מרחיבים את הטווח האפשרי של המזונות לאינספור מוצרים מהצומח ומהחי, אנו אוכלים אוכל טעים, עשיר ומתגמל, ולכן אנשים הצועדים בנתיב הפליאו לעולם לא חוזרים לאחור. זוהי התזונה היחידה בה אנשים חיים חיים שלמים בקלות, בלי להעלות במשקל כלל. עובד.
  2. אוכלים אוכל אמיתי. בפליאו נאכל שפע עצום ומגוון של מזון מהצומח כמו ירקות, פירות, שורשים, אגוזים ולצידם מבחר גדול של מזון מהחי, ושמנים טובים כמו שמן זית, קוקוס ואבוקדו. בסופרמרקט הקרוב לבית יש כ-5,000 מוצרים, כולם בשלל אריזות וצבעים, הבטחות ותיאורים, אולםמעטים המוצרים המוצעים ללא אריזה וללא ברקוד – מוצרי האוכל האמיתי. כאלו הם הירקות והפירות, הדגים, הבשר הטרי, הביצים, האגוזים והשורשים. בלי אריזה! נאכל שפע אוכל אמיתי כי הוא מה שגרם למין האנושי לשגשג עד עתה, ונמנע לחלוטין מאוכל מתועש, שכן הוא הגורם לנו לחלות, להשמין ו”לאבד את זה” לגמרי.

  1. אוכלים טעים וללא הגבלה. רוב הדיאטות עוסקות בכמויות, בקלוריות, בנקודות. למשל: כמה מותר לי לאכול, כמה קלוריות זה כל דבר, או לא לאכול יותר מדי כדי לא להשמין. בנוסף, רוב הדיאטות מציעות מבחר מצומצם ומדכא למדי של מזונות. אסור שום דבר “טעים” כי טעים יהיה בדרך כלל עמוס שומן רווי, כלומר משהו הנתפס כלא בריא או משמין – או שניהם.
    בפליאו אנחנו בקצה השני של הסקאלה: אנו אוכלים כמה שרוצים, מתי שרוצים, ורק אוכל טעים במיוחד, כי האוכל בפליאו עשיר שמנים טובים. כל מי שאכל פעם סלמון טרי צלוי לצד אספרגוס בשמן זית וסלט ריחני ומבריק, יודע כי אוכל פשוט ואמיתי הוא הטעים בעולם. 

  2. שומן אינו משמין, פחמימות משמינות. הביולוגיה שלנו קובעת כי גם אם נאכל שפע שומנים טובים, לא נשמין כלל, שכן הגוף שלנו יודע לנצל אותם היטב. הם מזינים, טעימים ומתגמלים. לעומת זאת, אכילה תכופה ומרובה של פחמימות כמקור אנרגיה, מובילה להפרשה קבועה וגבוהה מדי של אינסולין ולהופעתה של “תסמונת מטבולית” והשמנה. האינסולין מורה לגוף לאגור עודפי אנרגיה ברקמת השומן, לא לנצל אנרגיה ממקורות שומן, משבש את תחושת הרעב הטבעית, מתערב בתהליכי הערנות והעייפות, ובעיקר כאשר הוא ברמה גבוהה לאורך זמן, ההורמון מביא ל”עמידות לאינסולין” – שזהו התיאור הקליני של המחלה הנפוצה בעולם כיום: סכרת סוג 2. רע מאוד. הפליאו היא התזונה המאפשרת לביולוגיה שלנו לשגשג.
    מה אוכלים פה
  3. זזים באופן טבעי ופשוט. כל המכונות מעשה ידי אדם דומות זו לזו – ככל שהן עובדות יותר, כך הן מתקלקלות מהר יותר. רק המכונה האנושית שונה מהן – ככל שהיא פעילה יותר, כך היא בריאה יותר. הפליאו אינו מנותק גם מפעילות ומתנועה נכונה. הגוף שלנו הוא יחידה הוליסטית שלמה, שצריכה לשמר שורת יכולות: כוח, סבולת שריר, תנועתיות, זריזות, גמישות וסבולת לב־ריאה. כדי לעשות זאת, נבחר בדפוסי פעילות שמדמים את אלו לאורם התפתחנו: הליכות ארוכות, הרמת משאות כבדים, ריצה קצרה ומהירה מאוד, דינמיות, מגוון ועומס משתנה. אבל הפתעה: אפילו בלי לעשות כושר כלל, נגיע למשקל תקין בקלות.
  4. נתמך באופן מוחלט בחזית המדע. בארבעים השנים האחרונות הטיפו לנו שוב ושוב שיש להגביל את צריכת הכולסטרול בתזונה, שיש לצמצם בשומן רווי, ששומן משמין, שרוב הקלוריות צריכות לבוא מפחמימות “מורכבות”, שדגנים מלאים הם הפתרון הבריא האולטימטיבי, ועוד אגדות.
    אולם בשנים האחרונות התגלה כי המלצות אלו לא נסמכו על מדע של ממש אלא על דמיונות ומיתוסים. למשל, בשנת 2015 הודיעו סוף סוף רשויות הבריאות האמריקאיות כי אין עוד כלל מגבלה על אכילת כולסטרול (עדיין אנשים מפחדים מאכילת ביצים), והודיעו כי אין קשר בין כמות השומן בתזונה לבעיות לבביות.
    אפילו אגודת הקרדיולוגים בישראל שינתה את המלצותיה באותו האופן, שכן גישת הפליאו אינה גחמת לב שמישהו המציא יום אחד (כמו “אכילה לפי צבעים” או “אכילה לפי סוג הדם” ועוד אופנות חולפות), אלא היא התזונה הטבעית, הותיקה והמוכחת והבטוחה ביותר בהיסטוריה האנושית. בטוח, טעים ומדעי – הולך טוב יחד.
  5. לומדים מחכמת העבר, לא מחקים אותה. לא, איננו מציעים ללבוש עור נמר, לגור במערה או לגרור, חלילה, אישה בשערות ראשה. העבר האנושי היה אלים, אכזרי וקשה ואנו שמחים על שיש לנו כיום מזגן, סבון ורופאים מעולים. אבל נוחות ההווה אינה משכיחה מאיתנו את חכמת העבר, ובפליאו אנו משתדלים ללמוד ממנה.
    הפשטות הנפלאה של אוכל אמיתי, האפקטיביות של התנועה הטבעית, הצורך לישון די שעות מדי לילה, התגמול האנושי מקהילתיות וחברתיות. כל אלו דברים שהפכו לנדירים בעולם המודרני ותנועת הפליאו מבקשת להחזיר אותם למרכז הבמה והבריאות האנושית. והיי, זה גם כיף גדול.

  1. לא חייבים הרבה בשר. אנו יכולים לחיות היטב ובריא גם בצריכת כמות חלבון גבוהה, וגם בכמות חלבון נמוכה. כמות החלבון והמזון מהחי היא עניין של העדפה אישית, של זמינות ושל גיל (למשל, מבוגרים צריכים פחות). ישנן תרבויות מסורתיות האוכלות שפע רב של מזון מהחי, כמו האינואיטים, שם למעלה מ-90% מהמזון מקורו מן החי, ולעומתם ישנן תרבויות האוכלות מעט דגים והרבה שורשים. כך או אחרת, לחיות ולאכול פליאו אפשר על פני טווח נרחב מאוד של תפריטים, ואפילו תפריטים צמחוניים או צמחוניים-למחצה. ואפשר כמובן גם לאכול הרבה בשר ולהרגיש נפלא. מה שמתאים לכם.
  2. פליאו היא התזונה הותיקה ביותר והמוצלחת ביותר. זה לא טרנד, זו לא אופנה. איש מאיתנו אינו יודע מה אכל האדם הקדמון לארוחת הבוקר שלו אבל אנו יודעים מה הוא לא אכל: הוא לא אכל סוכר, קמח ושמנים תעשייתיים, וודאי שלא אכל מזון מעובד, קורנפלקס בצבעים זרחניים, מזון “דל שומן” או “לחם מלא”. לעומת זאת, בני האדם אוכלים שפע של צמחים ובעלי חיים מאז ומעולם, כלומר עוד לפני היותנו “בני אדם” במובן של הומו-סאפיינס.ראשוני ההומינידים, לפני למעלה מ-4 מיליון שנים, כבר אכלו מזון מהחי כחלק משמעותי בתזונתם, וזה נותר המצב מאז ועד עתה. 
    הגוף שלנו התפתח עם חכמת האבולוציה כאוכלי כל, ואנו זקוקים לויטמינים ולמינרליים המתקבלים ממגוון המזונות מהחי ומהצומח. לכן, הפליאו היא התזונה המתגמלת ביותר והמתאימה ביותר לביולוגיה האנושית – פשוט כי אין בה שום המצאה חדשה או “קסם בריאות” שמישהו המציא, כמו שמן הסויה או המרגרינה – שניהם מוצרים מודרניים שבמשך עשרות שנים נקשרו לראשם כתרים של בריאות בזמן שהיום ידוע שהיו הרסניים ורעילים לבריאותנו. נאכל פליאו ונהיה בריאים, באחריות.
  3. הגישה הצומחת ביותר שאנשיה המרוצים ביותר. טוב, זה גם קצת טרנד. למשל אם בודקים בגוגל מהי פופולריות החיפוש של דיאטת פליאו לעומת דיאטה טבעונית, אנו רואים כי הפליאו הופכת בשנים האחרונות לדבר החם ביותר. הסיבה היא פשוטה: אנשים רואים שזה עובד, שזה טעים ושהם מרגישים נפלא. כך למשל, הספרים בתחום הפליאו הם הפופופלריים ביותר בתחום הבריאות והדיאטה באמזון. ישנה חזרה עצומה למקורות של הכושר הפונקציונלי והפשוט, וקרוספיט, כגישה, מדגימה זאת היטב (למשל, יש כיום כ-60 מועדוני קרוספיט בארץ, פי שלושה מכל רשת אחרת). זה יעיל, זה מהנה וזה עובד. לעשות פליאו זה להיות חלק מקהילה צומחת ואכפתית של עשרות אלפי אנשים ונשים (בישראל) ושל מיליונים רבים בעולם כולו.

זהו, עכשיו נגמרו התירוצים, ואתם כבר יודעים מה עליכם לעשות. מכאן ואילך תמצאו הרחבות, הסברים, הוכחות, כלים, עצות ותפריטים שיסייעו בידכם לשנות את חייכם, לשגשג, לפרוח ולהשיג עוצמות חדשות.

קדימה, מתחילים.

4
תגובות

3 Comment threads
1 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
  Subscribe  
קבלת עדכונים על
מנחם ברכה

האם להימנע לגמרי מפחמימות כמו למשל פסטה

מנחם אתכם

פשוט מידע מביך

Yves

האדם הקדמון היה בחברת ציידים לקטים כשהדגש על לקטים , טרום החברה הממוכנת-תעשייתית ונדירות ומאמץ כמעט סיזיפי הכרוך בסכנת מוות להשגת הבשר , ביחס לגרגרים שהיו בני-קיימא , על הקרקע הלא מוגברת ,הצמחייה והעצים .