ניקוי רעלים – מומלץ או מיותר?

שייק ירוק

“ניקוי רעלים” – צמד מילים שעם השנים מקבל יותר ויותר תשומת לב ומיושם על ידי לא מעט אנשים. רבים פונים לניקוי רעלים כאשר הם מרגישים שאינם בריאים, כשהם חלשים או אחרי ששמעו שמצטברת בגוף המון פסולת, נבהלו והחליטו לנקות את עצמם מבפנים. השיטות הן רבות ומגוונות: החל מאכילת מזון טבעי בלבד, דרך שתיית שייקים ירוקים במשך שבועיים ועד ביצוע חוקנים בתדירות כזו או אחרת. אז מה אומר על זה המדע? האם אנו זקוקים לניקוי רעלים, ואם כן אז מאיזה סוג?

 

הרעיון שמאחורי הצורך בניקוי רעלים

קודם כל, כדי להבין האם יש צורך בניקוי רעלים עלינו להבין מה הם אותם רעלים. בבסיס הרעיון נמצאת ההנחה שגופנו מתחדש ללא הרף ומייצר פסולת תוך כדי: כל תא חדש שנוצר מחליף תא זקן/ חולה, והתא הזקן מסתובב בזרם הדם שלנו. אם זה לא מספיק, האוכל שאנו אוכלים לא מתעכל לגמרי ונשאר לשקוע בדפנות המעי שלנו ומצטבר שם במשך שנים. כמובן שהאוויר, המים והמזון שלנו מלאים רעלים ופסולת ששוקעים בגופנו ונספגים בו. התוצאה היא שאנו מורעלים מבפנים, חולים, עייפים, ולא מצליחים לרדת במשקל בגלל כל הרעל הזה.

למזלנו, דבר מכל אלה לא נכון. אלה הם טיעונים שנועדו להפחיד, לגרום לנו לצרוך משקאות מוזרים או עשבים או לשלם הרבה מאוד כסף לאנשים כדי שינקו את גופנו מרעלים. זה הפיתרון המושלם עבור מי שאוכל מה שבא לו, נמנע מפעילות גופנית ומזניח את גופו – תוך כמה ימים או מספר שבועות, הגוף נקי ואפשר לחזור לאורח החיים היושבני והתזונה הקלוקלת.

שייק ירוק

ניקוי רעלים קלאסי – שייק ירוק

אם אכן היינו צוברים פסולת בגופנו, כנראה שהיינו חיה לא יעילה במיוחד בטבע. הגוף שלנו יודע להתמודד עם ה”רעלים” האלה – לא סתם יש לנו איבר גדול מאוד בחלל הבטן שנקרא כבד ותפקידו לסנן את הפסולת, ולמזלנו לא רחוק ממנו נמצאות הכליות שמסננות את הדם וגם המעי שלנו שולח החוצה כל מה שלא טוב לגוף שלנו. מי שיש לו בעיה באחד ממנגנוני סילוק הפסולת בגוף ימצא את עצמו במהרה בבית חולים. 

במובנים רפואיים, אין מונח כזה “ניקוי רעלים” (השימוש במונח Detox הוא לתיאור גמילה מתרופות, סמים וחומרים מסוכנים) ויש המגדירים את ניקוי הרעלים כהונאה (Detox Scam) או מיתוס. למשל, איש אינו יודע לומר את שמותיהם של הרעלנים ששוקעים בגופנו מנשימת האוויר. ללא הגדרה מדויקת, לא ניתן לבצע מדידה ומחקר אודות השפעתם על הגוף. כך, לדוגמה, בשנת 2009 קבוצת מדענים בריטים (Sense about Since) יצרה קשר עם 15 יצרנים של מוצרים לניקוי רעלים הנמכרים בבתי מרקחת וסופרמרקטים וביקשו מהם הוכחות ליעילות המוצרים שלהם. אף לא אחד מהיצרנים ידע להגדיר מהו בדיוק ניקוי הרעלים, וגם לא לומר מהם שמות הרעלים.

לצערנו, גם לא בוצעו מחקרים רבים לבדיקת השפעת החומרים השונים לניקוי רעלים על גוף האדם, ומה שיש הוא מוגבל מאוד (למשל בוצע על בעלי חיים או על תאים מבודדים).

מים עם לימון

מים עם לימון ונענע לארוחת בוקר

הצטברות פסולת במעי? אף רופא עד היום לא מצא עדות לטענה הזו, והמומחים אף טוענים שביצוע חוקנים שלא לצורך הוא מסוכן ועלול לגרום לסיבוכים ובעיות רפואיות. לעומת זאת, ישנן עדויות לכך שלמעי יש יכולת ניקוי רעלים באופן טבעי: ישנה בקטריה טבעית שמנצלת שאריות מזון, ריריות בדפנות המעי מונעות ממשקעים לא רצויים להיכנס למחזור הדם ולרקמות השונות, וכן המעי מחליף את כל התאים המרכיבים אותו בערך כל 3 ימים, ובכך מונע הצטברות משקעים או השתקעות פרזיטים.

חשוב לציין שישנם חומרים שהם רעל לגוף, ואין ספק בכך. ארסן באורז הוא אחד מהם וכמובן אלכוהול, שהוא לא חומר שגופנו אוהב במיוחד. אולם אנו יודעים להתמודד גם איתו. על כל פנים כדאי לשמור על צריכה מבוקרת של אלכוהול, כמו גם קפאין שהוא במקום השני ברשימת החומרים שמסירים בתזונת ניקוי רעלים. חומרים ממכרים, באופן כללי, כדאי לשמור במינון סביר.

 

איך בכל זאת ניקוי רעלים גורם לאנשים להרגיש טוב?

  1. המרכיב הסודי במוצרים רבים לניקוי רעלים הוא מים. האמת היא שפרט לעשבים שונים ומשונים, המים הם המרכיב הבולט במוצרים שכאלה, והיות ואנו לרוב לא שותים מספיק אז תוספת המים הזו מטיבה איתנו.
  2. אפקט הפלציבו. אנחנו מרגישים טוב יותר כי אנחנו יודעים שאנו עושים משהו טוב לגוף שלנו ומאמינים בכך, וכתוצאה מכך הגוף מגיב. על אפקט הפלציבו ניסו לבצע מחקרים אך בגלל הקשר הפסיכולוגי שלו הוא חמקמק מאוד (יש את הפודקאסט הנפלא הזה למי שרוצה להרחיב בנושא).
  3. הירידה במשקל המושגת ב”ניקוי רעלים” היא בדרך כלל זמנית. בדרך כלל ישנו שילוב של תזונה דלה בקלוריות, באופן משמעותי מכמה שאנו צורכים באופן קבוע, ולכן ישנה ירידה במשקל. אך ברגע שחוזרים לתזונה הרגילה, המשקל יחזור גם כן. ולא נזכיר כאן את החומרים המשלשלים והחוקנים שמורידים את המשקל בעיקר באמצעות הוצאת כמויות גדולות מדי של מים מהגוף.

אבל, וזה אבל גדול, ישנה דרך לשמור על הגוף שלנו בתפקוד גבוה, ו”נקי”: פעילות גופנית, תזונה טובה (רמז: לאכול אוכל אמיתי), שינה איכותית ואורח חיים הנכון לנו.

תגובות

  Subscribe  
קבלת עדכונים על