האם שומן רווי מסוכן? 3 מחקרים שונים הגיעו לאותה התשובה

צילום מסך

איך יודעים שבא אביב? המלצות דיאטה מנערות את האבק שהצטבר במהלך החורף ומבטיחות בטן שטוחה לבגד הים, אתרי האינטרנט מלאים בהמלצות איך לאכול מצה ולרדת במשקל והמשפחה שואלת המון שאלות ומביעה את דעתה על כל דבר בארוחת החג.

אנחנו אבל יודעים שאם נאכל כמו שהטבע התכוון, ונמנע מכל הדגנים-שמנים צמחיים-מזון מעובד, גופנו יהיה מוכן לקיץ (פיזית, אנרגטית ונפשית) והמצה ממש לא תעשה לנו את זה. רק החלק של המשפחה זה קשה. קשה לאכול בגישה הפוכה לכל מה שכולם מכירים, להעמיס את הצלחת בבשר ולהתענג על השומן בו תוך כדי ויתור על תפוחי האדמה. זה מזמין שאלות.

אז הכנו עבורכם סרטון קצר שמסביר על קצה המזלג מדוע כולסטרול ושומן רווי אינם מסוכנים ללב:

מי שמחפש הוכחות מדעיות יותר חותכות צריך רק לפתוח את העיתונות העולמית מהשבוע האחרון:

קונספירציית הסוכר” – The Guardian, 7.4.16
במאמר המצויין מתואר סיפורו של ג’ון יודקין, מדען בריטי, שדרכו מצטיירת כל תמונת המלצות התזונה העולמית וכיצד היא מושפעת מאינטרסים.
יודקין פעל בשנות ה-60′ וה-70′ וטען כי סוכר, ולא שומן, הוא הסכנה האמיתית לבריאותנו. אבל הקהילה המדעית גיחכה על דבריו והמוניטין שלו נהרס. אחד המדענים הבולטים להפרכת טענותיו של יודקין היה אנסל קיז – מחבר “מחקר 7 הארצות”, שעל בסיסו גובשה פירמידת המזון.
במאמר מתואר כיצד מחקרו של אנסל קיז היה סובייקטיבי: הוא בחר מדינות שהוא האמין כי יתמכו בתזה שלו. כך, צרפת ומערב גרמניה של אז נשארו מחוץ למחקר, כיוון שלמרות הצריכה הגבוהה של שומן בתזנותם – הם לא סבלו מבעיות לבביות.

מחקר בן עשרות שנים, שנחשף מחדש, מערער את מה שאנו יודעים על שומן רווי” – New York Times, 13.4.16
בין השנים 1968-1973 נערך “ניסוי מינסוטה לכלי דם” (Minnesota Coronary Experiment) שבחן את הדיאטות של יותר מ-9,000 משתתפים שאושפזו בבתי חולים פסיכיאטרים או בתי הבראה. במחקר, שהוביל ד”ר איוואן פרנץ ג’וניור, הייתה יכולת לשלוט בדיוק על מה אוכלים כל המשתתפים.
מחצית קיבלו תזונה עשירה בשומן רווי מחלב, גבינה ובקר. המחצית השנייה נמנעה לגמרי משומן רווי שהומר בשמן תירס. המחקר נועד להראות כי החלפת שמן צמחי בשומן רווי תביא לבריאות לבבית וירידה באחוזי התמותה.
אולם, הנתונים מעולם לא פוענחו עד לאחרונה. בנו של החוקר מצא בביתו את המחקר מעלה אבק, העביר אותו לפיענוח ואז התגלו התוצאות: למשתתפים שאכלו מעט שומן רווי נצפתה ירידה של 14% בכולסטרול, לעומת 1% בקבוצת הביקורת, אבל אחוזי התמותה שלהם לא ירדו. למעשה, המחקר מצא כי ככל שהירידה בכולסטרול גבוהה יותר – כך גדל הסיכוי למות בזמן הניסוי.
המאמר הסוקר את הנושא מסתיים במשפט שמדגיש את חשיבות אכילת מזון לא מעובד וירקות.
ה”ניו יורק טיימס” לא הסתפקו במאמר הזה בלבד ופרסמו מאמר נוסף בנושא.
אליהם הצטרפו גם ה”וושינגטון פוסט” בכתבה מצויינת (“מחקר מלפני 40 שנים יכול היה לעצב מחדש את התזונה האמריקאית. אך הוא מעולם לא פורסם במלואו”) וכן ה”הפינגטון פוסט” (“מומחים טוענים כי ייתכן ושמנים צמחיים לא בריאים כמו שחשבנו”) שהתייחסו למחקר.

האם כדאי שתאכלו יותר מוצרי חלב שמנים?” – Huffington Post, 21.4.16
המאמר של ההפינגטון פוסט שואל שאלה חשובה: האם כל מה שאנחנו יודעים על שומן לא נכון? וכדי לענות על כך, נסקרים מספר לא מבוטל של מחקרים, ניסויים ומאמרים מדעיים. הדגש הוא על צריכת מוצרי חלב שמנים, שכידוע לא כולם צורכים מהם בפליאו, אך זהו מאמר חשוב לקריאה ובעיקר המחקרים המובאים בו חשובים.

 האם שומן מסוכן

המשפחה עדיין מתעקשת שמזון דל שומן יציל אתכם? שלחו להם לינק למאגר המחקרים הגדול שהכנו, הקריאו להם את סיפורי ההצלחה של מי שניסו ונהנו ובעיקר הסבירו להם מה אתם מרגישים מאז המעבר, מה קרה לכם ואיך גופכם הגיב לשינוי.

3
תגובות

2 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
  Subscribe  
קבלת עדכונים על

למה אתה לא מזכיר את הדיאטה של ד”ר דין אורניש שהוכיח שדיאטה דלת שומן וצמחונית מורידה סיכון להתקפי לב טרשת עורקים ועוד !!?
אתה לא חושב שזה קצת סותר את התאוריות שעודף של שומן לא מזיק.

Sassi6

קשה לי להאמין שפירמידת המזון של משרד הבריאות, של ארה”ב, ושל ארצות אירופה, טועות בגדול באשר לשומנים מן החי, אז מדוע ולמה הם ממשיכים עם תווית אדומה לשומנים רוויים? תודה