לקראת כיפור: קצת על צום וכמה טיפים

צלחת עם חיוך

כשיום כיפור מתדפק על דלתותינו, זו הזדמנות לדון קצת בנושא הכל כך מפחיד הזה שנקרא “צום” ולאו דווקא בעניין הרוחני או המסורתי שלו – אלא בהיבט הבריאותי והתפקודי.

צום הוא מצב טבעי אצל כמעט כל בעל חיים בטבע. מזון הוא משאב ומשאבים על פי רוב מצויים במחסור (שכן היכן שיש יותר משאבים, תהיה יותר תחרות עליהם), בוודאי שבתקופות ובזמנים שונים משאבים נמצאים בחוסר רב, ולכן רוב האורגניזמים סיגלו לעצמם מנגנונים של עמידות המערכות הביולוגיות גם במצב של חוסר מזון זמני. אצל בני אדם, למשל, דרוש חודש שלם של חוסר מוחלט במזון, לאדם ממוצע ששוקל 70 ק”ג עם 10% שומן (שזה נמוך חבר’ה, נמוך מאוד), כדי למות. חודש. על פי רוב במצב זה של הרעבה האדם מת מקריסה של הלב שכן לאחר רעב מתמשך רקמת השרירים (כולל שריר הלב) מתפרקת במטרה לספק אנרגיה לגוף. לא סימפטי.

האם צום בריא במשהו?

חינכו אותנו (ואת הדיאטניות שלנו) להאמין שחשוב לאכול הרבה ארוחות קטנות לאורך היום כדי לשמור על רמות הסוכר בדם קבועות, ואמרו לנו שארוחת הבוקר היא החשובה ביותר ביום. אבל מה יקרה אם לא נאכל במשך היום, או שנעשה הפסקה של 12, 18 או (חס וחלילה) 24 שעות בין הארוחות שלנו?

רמות הסוכר ירדו, נכון. 
ונרגיש רעב, נכון. 
אבל מתרחשים גם מספר מנגנונים סמויים במקביל:

  • המוח, אותו איבר מפונק שמאותת לנו פסיכולוגית ופיזית שאנו רעבים, לומד שאנחנו מסתדרים ושנקבל את האוכל בסוף, אז אחרי כמה מעגלי צום שכאלה, הוא מפחית את עוצמת השדר ואנחנו מגלים שאנחנו יכולים לתפקד לא רע בכלל עד הצהרים גם אם לא אכלנו כלום בבוקר.
  • הרגישות לאינסולין, אותה יכולת של הגוף לקלוט סוכר לתוך התאים במקום לתת לו להסתובב בדם, הופכת להיות יעילה הרבה יותר.

אלו מנגנונים אבולוציוניים פשוטים והגיוניים כי נשמע סביר ביותר שרעב היה מוכר מאוד לאבותינו הציידים-הלקטים ולכן הגוף למד לתפקד היטב תחת רעב.

טיפים לצמים בכיפור

  • הקפידו לשתות לכל אורך היום שלפני הצום, לפחות 2.5 ליטר מים, כדי “להעמיס” את הגוף בנוזלים כפעולת מנע להתייבשות הצפויה.
  • בזמן הארוחה המפסקת עדיף לא לשתות ולוותר על המרק והסלט שתופסים “נפח” מאוד גדול בבטן אבל לא באמת ישמרו על השובע לאורך זמן.
  • הימנעו ממזון שמכיל הרבה מלח (כמו זיתים, חמוצים, שימורים) כדי לא ליצור תחושת צמא אחרי הארוחה.
  • בארוחה המפסקת שלבו יותר שומן מבדרך כלל, שזה המפתח לתחושת שובע הנמשכת זמן רב. גם חלבונים כדאי להכניס לארוחה, אבל מעט פחמימות. הכוכב של הארוחות הללו הוא בדרך כלל אסאדו.

צום קל וגמר חתימה טובה!

תגובות

היה הראשון להגיב על מאמר זה!

  Subscribe  
קבלת עדכונים על