הכל התחיל כשזיו הציג בפניי את המעשנה הניידת הראשונה בהיסטוריה, שלגמרי במקרה הוא גם המציא.
אני אחד שהמעשנה עובדת אצלו בחצר שעות נוספות, וכבר עישנתי דגים ועופות, בקר וירקות. אז מה פתאום מעשנה ניידת? למה זה טוב ואיך בכלל זה עובד תהיתי ביני לבין עצמי.
אז פגשתי את זיו בשבוע שעבר ומאז שיחקתי קצת עם המעשנה והנה הרשמים שלי:

למה זה טוב. הממ. יש כמה סיבות. ראשית, אדם קרוב אצל עצמו. והנה במקרה שלי, אחרי 16 שנים בבית צמוד קרקע עם חצר לתפארת, אני עובר בעוד כחודש וקצת לדירה בבניין דירות, ושם יקיץ הקץ על האפשרות שלי להפעיל מעשנה בגינה כל אימת שאחפוץ בכך, או בכלל להחזיק מעשנה, כי תכל’ס אי אפשר להחזיק בכלל, טכנית, מעשנה בבית דירות. אז הנה בא פתרון הקסמים של זיו ובמזוודונת קטנה (כמו מזוודה של מקדחה בערך), יש מעשנה מוכנה ומזומנה. שוכב במדף במחסן או בארון ורק יוצאים לטיול, והופל’ה יש לנו מעשנה כהלכה.
המעשנה המתקפלת מגיעה כאמור במזוודה השוקלת משהו כמו 7 קילו. 
 
מעשנה ניידת
 
לבנות אותה או יותר נכון – להרכיב אותה – לוקח מעט זמן בפעם הראשונה. יש אמנם דף הוראות (אפשר לשפר אותו), אבל הגיון פשוט עוזר. בונים קופסה ומחזקים אותה בכמה פרפריות, הכל ביד ולא צריך שום כלי עבודה או להפעיל כח. האמת היא שהבן שלי נהנה מהאתגר ההנדסי.
 
המעשנה עצמה בנויה משני חלקים. קופסת עישון ריבועית, שבראשה יש רשת, וגג עם ארובה, בו מתבצע העישון עצמו ולתוכו מוברג מדחום. הרשת אינה גדולה אבל אני הצלחתי לעשן עליה ב”מכה אחת” שני עופות שלמים, שזה לא מעט. לארוחה משפחתית זה יכול להיות כמה דגים או עוף או חתיכה נחמדה של אסאדו או כל דבר, כיד הדמיון הטובה עליכם.
 
שני עופות שלמים שהוכנו במעשנה הניידת
 
כדי להצליח בעישון יש שלושה גורמים עליהם צריך לשלוט: החום, העשן והזמן. המעשנה של זיו מנצחת בשלושתם. כך זה עובד:
המודל של זיו הוא להניח את המעשנה על גבי כירת גז ניידת (ואפשר גם על מדורה או גחלים כמובן). תחתית הפח של קופסת העישון מתלהטת ואז שבבי עץ המונחים הקרקעית נשרפים לאיטם ומעלים עשן בתוך קופסת העישון, והעשן יוצא דרך הרשת והמזון המונח עליו אל הארובה, ומעלה מעלה, אל השמים הכחולים. הרעיון של שימוש בכירת גז הוא מבריק, כי הוא מאפשר לנו לשלוט בצורה מדוייקת להפליא בטמפרטורה שבתוך במעשנה (110 מעלות יהיו מצוינות לעישון רוב הדברים). פתח עגול להכנסת שבבי עישון מעץ אלון, המגיעים יחד עם המזוודה, מאפשר לשלוט בכמות העשן בקלות. את השבבים מכניסים באמצעות כפית עגולה, המגיעה גם היא כחלק מהסט. נוח מאוד. 2-3 כפיות שבבים מספיקות לעישון של שעתיים בקלות. וכמובן מימד הזמן – רק אתם שולטים בו.
 
הפעלתי את המעשנה בחצר על גבי כירת הגז הניידת ואחרי דקה וחצי בדיוק העסק התחיל להעלות עשן. זה יתרון נוסף: לא לוקח זמן ולא התעסקות. מגיעים לפיקניק או לים, מרכיבים את המעשנה, מניחים על כירת גז ניידת והופ, העסק מתחיל לעבוד!!!
 
מעשנה ניידת בפיקניק
 
ניקיון ופירוק: הפירוק עצמו של המעשנה לקח 40 שניות (מדדתי. לפרק תמיד יותר קל מאשר להרכיב…) אבל אני שטפתי את החלקים (בעיקר את הרשת ואת התחתית, עליה תפטפו העופות). ייבשתי וקיפלתי חזרה למזוודה.  
 
טיפ: אם אתם עובדים עם כירת גז ניידת, דאגו שיהיו לכם בלוני גז נוספים, שלא ייגמר לכם באמצע. בלון גז לכירה ניידת עולה 10 שקלים. 
 
טיפ 2: בקרקעית המעשנה אפשר להניח לא רק פתיתי עישון אלא גם שיני שום, ענפי רוזמרין או כל דבר אחר שעושה ריח טוב ועשן נחמד. 
 
מתכון מנצח: כדי לחסוך זמן עישון אפשר לבשל את העופות קודם במים עם שום כעשר דקות. לייבש היטב ולצפות בתערובת גריל של איילת ונצייה או בשילוב של חרדל ושמיר (הולך מעולה). מניחים על הרשת של המעשנה ושוכחים מזה לפחות לשעה. עישון דגים הוא מהיר בהרבה. מורחים אותם במעט שמן זית ושמים כמה עשבי תיבול בבטן ומעט רוזמרין בקרקעית המעשנה. 
 
המעשנה הניידת בפעולה